Abstract:
Giriş: Hemşirelik yüksekokullarında akademik kadronun yarısına yakınını araştırma görevlileri oluşturmaktadır. Türkiye'de hemşirelikaraştırma görevlileri ile ilgili araştırma eksikliği dikkat çekicidir. Amaç: Bu araştırmada, devlet üniversitelerindeki hemşirelik yüksekokullarında görev yapan araştırma görevlilerinin profilinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Yöntem: Bu tanımlayıcı çalışmanın verileri, Türkiye'de devlet üniversitelerine bağlı sekiz hemşirelik yüksek okulunda görev yapan 159 araştırma görevlisinden alınmıştır. Veriler literatür incelenerek oluşturulan ve 52 soru içeren anket formu aracılığı ile yüz yüze görüşülerek toplanmıştır. Veriler, SPSS 11.5 programı kullanılarak sayı yüzde dağılımı, Kolmogorov Smirnov analizi, tek yönlü varyans analizi, Kruskal-Wallis H analizi ve x² analizi ile değerlendirilmiştir. Bulgular: Araştırma görevlilerinin yaş ortalaması 29.6±3.20, %52.2'si evli olup, yarısından fazlası gelirlerini giderden az görmektedir. Araştırma görevlileri danışmandan en fazla kendisini yönlendirmesini (%19.8) beklemektedirler. Hemşirelik yüksekokullarında araştırma görevlisi kadrolarının %45.0'ini 35. madde ile görevlendirilen araştırma görevlileri oluşturmaktadır. Araştırma görevlilerince, araştırma görevlisi olan bir kişinin taşıması gerekli en önemli nitelikler; analiz, sentez yapabilen, bilimsel gelişmeleri ve yenilikleri takip eden, okumayı seven şeklinde belirtilmiştir. Araştırma görevlileri kişisel kariyerlerini geliştirme ve ögretim üyelerinin özel işleri için "bazen", okulun eğitim- öğretim ve anabilim dalının işleri için "çogu zaman" vakit harcamaktadırlar. Araştırma görevlisi olarak çalışmaktan duydukları memnuniyet orta düzeydedir (5.90±2.30). Araştırma görevlilerinin yaşadığı en büyük sorun kadro sorunları ile ilgilidir. Araştırma görevlilerinin %81.8'i kurumlarında oryantasyon programlarının uygulanmadığını ve %74.8'i odalarının kalabalıkolduğun belirtmişlerdir. Sonuç ve Öneriler: Araştırma görevlilerinin memnuniyetlerinin orta düzeyde olduğu ve en fazla kadro sorunları yaşadıkları saptanmıştır. Beklentilerinin belirlenmesi, kurumun fizik olanakların çalışanlara uygun olması ve görev tanımlarında belirsizliklerin giderilmesi önerisinde bulunulmuştur Introduction: Research assistants are close to half of the academic staff at University School of Nursing. It is noteworthy lack ofresearchrelated to nursing research assistants in Turkey. Aim: The aim of this study was to determine the profile of research assistants at state universities school of nursing in Turkey. Method: This is a descriptive study in which data are collected from 159 research assistants working at eight schools of nursing, are state university, in Turkey. Data was collected through face-to-face interviews by questionnaire form created to search the literature and including 52 questions. SPSS 11.5 program was used for evaluation of data. The data was evulation with number- percent distribution, Kolmogorov Smirnov, One-Way ANOVA Kruskal-Wallis H and x² analysis.Results: Average age of the research assistants was 29.6±3.20 and 52.2% were married. More than half of research assistants considered that their income was less than their expenditures. Research assistants mostly expected from the mentors their orientation (19.8%). 45% of the research assistants in school of nursing were composed of research assistants commissioned under item 35. Research assistants reported the most important qualities required to carry a person who research assistant, be able to analyses and synthesis, follow scientific developments and innovations, like to read and be curious. Research assistants spent "some" of their times for improving themselves in terms of their career, "most" of their times for affairs of their division and education-training facilities in their schools. The level of their satisfaction for working as research assistants was medium (5.90±2.30). The most problem of the research assisitants is related to staff problem. Research assistants stated that 81.8% of their had not apply to orientation programs, 74.8% had trouble due to crowded offices. Conclusion It was that satisfaction of the research assistants is medium, and their most problem is staffing issues. It is suggested that expectations of research assistants in terms of personal development should be determined, physical facilities of the institution should made suitable for employers and indefiniteness in job descriptions should be eliminated.