Abstract:
Giriş: Birçok yayında hemşire öğrencilerinin yaşlılara karşı olumsuz tutumlar sergiledikleri vurgulanmaktadır.Amaç: Bu çalışma, hemşirelik lisans programı öğrencilerinin yaşlılık ve yaşlanmaya ilişkin düşünce ve görüşlerini değerlendirmek amacıylayapılmıştır.Yöntem: Tanımlayıcı tipteki bu çalışmanın evrenini, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Lisans Programı 2007-2008 Eğitim-Öğretim döneminde öğrenim gören birinci ve dördüncü sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Örneklem seçimi yapılmadan evrenintamamına (birinci sınıfta 102, dördüncü sınıfta 110 olmak üzere toplam 212 öğrenci) ulaşılması planlanmış olup, birinci sınıf öğrencilerinin%61.8'ine (n:63), dördüncü sınıf öğrencilerinin ise %77.3'üne (n:85) ulaşılmıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafındangeliştirilen, öğrencilerin sosyodemografik özelliklerini, yaşlılık ve yaşlanmaya ilişkin düşüncelerini ve görüşlerini belirlemeyi sağlamadayardımcı olabilecek soru ve önermelerden oluşan anket formu kullanılmıştır.Bulgular: "İnsan yaşlandıkça çocuklaşır, küskünleşir, asabi, kavgacı ve alıngan olur" (p=.026), "Yaşlı insan evinde oturmalı, sakin biryaşam sürdürmelidir" (p=.008) ve "Yaşlı için en uygunu çocukları ile birlikte yaşamasıdır" (p=.001) önermelerine katılmama oranlarıdördüncü sınıf öğrencilerinde daha yüksek olup, iki grup arasındaki fark istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur.Sonuç: Elde edilen verilere göre; dördüncü sınıf öğrencilerinin birinci sınıf öğrencilerine göre yaşlanma ve yaşlılığa yönelik daha olumludüşünce ve görüşlere sahip oldukları saptanmıştır. Background: In many studies, it is emphasized that nursing students have negative attitudes towards the elders.Aim: This study was carried out to evaluate students' ideas and views about old age and ageing in the baccalaurate nursing program.Methods: Nursing students in the first and fourth year of nursing baccalaureate program at Hacettepe University Faculty of Health Sciencesin academic year 2007/08 were the population of this descriptive study. It was planned to reach all students (102 first year students, 110fourth year students) without sample selection and reached 61.8% (n:63) of first year students and 77.3% (n:85) of fourth year students. Fordata collection, a questionnaire form which contains questions and proposals for evaluation students' demographic characters, ideas andviews about old age and ageing designed by the researhers was used.Results: Proportions of not attending the proposals of fourth year students are higher than first year students and the differences between thetwo groups were found statistically significant in not attending the proposals which are "As getting older the human becomes like a child andbe in the sulks, nervous, disagreable, easily offended" (p=.026), "The elder person must stay in his home and maintain a quiet life" (p=.008)and "Living with his children is the most suitable for elder" (p=.001).Conclusion: According to the datas obtained from the study, it is identified that, fourth year students have more positive ideas and viewsabout old age and aging than first year students