Abstract:
Background: In the presentation of the occupational health services it is important to evaluate the employees' expectation from the servicein order to increase the quality of the given services.Objectives: The aim of this study was to develop a valid and reliable scale aimed at evaluating the employee satisfaction with the workplacenursing services and the significance of services delivered.Methods: This study, which was planned as methodolojical, was carried at 7 workplaces that were provided written consent required for theresearch and that were located in the district of City of Izmir, and totally 310 employees were enrolled. Pearson correlation analysis was usedfor item-to-total analysis. Cronbach Alpha Coefficient, Spearman Brown, Guttman Split-Half was used to test internal consistency of thescale. Factor analysis was used to for validity.Results: The scale is a two-way scale and contains 38 items. For the satisfaction responses given to each item were evaluated as follows;strongly agree (5 scores), strongly disagree (1 scores). Other aspect of the scale, considering the service important, was rated as follows; veryimportant (5 scores), not important at all (1 score). In the reliability analysis of the scale for satisfaction and importance of services, asinternal consistency the Cronbach Alpha value was (.96; .95) and an acceptable level. In the factor construct validity, 3 factors wereobtained in both sections and these factors were named as "Professional Aspect of Workplace Nurse", "Protective Health Services" and"Care Delivering Role of the Workplace Nurse".Conclusion: The scale demonstrated high validity and reliability. As a reliable and valid measure. The Scale can be used to evaluateemployee satisfaction with and expectations of occupational health nursing care to improve services provided. Giriş: İş sağlığı hizmetlerinin sunumunda çalışanların hizmetten beklentilerinin değerlendirilmesi, sunulan hizmetin kalitesinin artmasıbakımından önemlidir.Amaç: İşçilerin işyeri hemşirelik hizmetlerinden duydukları memnuniyeti ve sunulan hizmetin önemini değerlendirmeye yönelik geçerli vegüvenilir bir ölçek geliştirmek amaçlanmıştır.Yöntem: Metodolojik bir araştırma olarak planlanan bu çalışma İzmir ili bölgesinde yer alan, çalışma için gerekli onayı veren 7 işyerindeyürütülmüş olup 310 işçi çalışmaya katılmıştır. Verilerin analizinde; madde toplam puan analizi icin Pearson Korelasyon analizi, ölçek ve altboyutlarının iç tutarlılığında Cronbach Alfa, Spearman Brown, Guttman Split-Half katsayıları, geçerlilik çalışmasında faktör analizikullanılmıştır.Bulgular: Ölçek iki yönlü olup toplam 38 maddeden oluşmaktadır. Ölçeğin memnuniyet yönü için, her bir maddeye verilen yanıtlar,kesinlikle katılıyorum (5 puan), katılıyorum, kesinlikle katılmıyorum (1 puan) şeklinde derecelendirilmiştir. Ölçeğin hizmeti önemseme yönüise, çok önemli (5 puan), çok önemsiz (1 puan) olarak derecelendirilmiştir. Ölçeğin memnuniyet ve hizmetin önemi yönlerine yönelikgüvenirlik analizinde iç tutarlılık katsayısı olan Cronbach Alfa değeri (0.96;0.95) olup kabul edilebilir bir düzeydedir. Ölçeğin faktör yapıgeçerliliğinde her iki bölümde 3 faktör elde edilmiş ve bu faktörler, "İşyeri Hemşiresinin Profesyonel Yönü", "Koruyucu Sağlık Hizmetleri","İşyeri Hemşiresinin Bakım Verme Rolü" olarak isimlendirilmiştir.Sonuç: Geliştirilen ölçek, geçerli ve güvenilir bir ölçek olup işyerlerinde çalışanların sunulan hemşirelik hizmetlerinden memnuniyetlerini vebeklentilerini değerlendirmek amacıyla kullanılabilir.