Abstract:
Giriş: Hemşirelik öğrencilerinin sağlıkla ilgili kişisel uygulamaları, verdikleri sağlık eğitimlerinin niteliğini etkiler.Amaç: Araştırma, hemşirelik öğrencilerinin, sağlıkla ilgili bir davranış değişikliği yaşantılaması sürecindeki bireyseldeneyimleri, duygu ve düşüncelerini tanımlamaya yönelik niteliksel bir çalışmadır. Yöntem: Araştırmanın örneklemini,Marmara Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu'ndaki 113 öğrenci oluşturdu. Çalışma kapsamında, öğrencilerden kendikarar verdikleri sağlıkla ilgili bir davranışını değiştirmeleri ve bu deneyim sırasında yaşadıkları duygu ve düşünceleriniyapılandırılmış bir forma yazmaları istendi. Veriler, iki sömestr boyunca (2004 ve 2005 yılı bahar dönemi), sağlıkeğitimi dersi kapsamında toplandı. Bulgular: Öğrencilerin karar verdikleri davranışlar, daha çok sağlığı geliştirmeyeyönelik davranışları içeriyordu. Davranışlar; dengeli ve düzenli beslenmek, düzenli su içmek, fizik egzersiz ve düzenlispor yapmak, kilo vermek, ağızdiş sağlığını geliştirmek, sigarayı azaltmak/bırakmak, düzenli uyumak, istenmeyen bazıalışkanlıklardan kurtulmaktı. Davranış değişikliği kararında hem içsel hem de dışsal faktörler etkiliydi. Davranışdeğişikliği kararına tamamen bağlı kalanların oranı daha az olmasına rağmen, bu süreçte algılanan yararlar, yaşanansorunlardan daha fazlaydı. Uygulamada ifade edilen duygu ve düşünceler, daha çok davranış değişikliği sürecineyönelikti. Süreçte yaşanılanlara somut örnekler verilmeli.Sonuç: Bu araştırma sonrası, öğrencilerinin sağlığı geliştirme davranışları konusundaki farkındalıklarını, süreciyönetme ve istenmeyen etkilerle baş etme deneyimlerini hemşirelik uygulamalarında kullanabilecekleridüşünülmektedir. Background: The personal health practices of nursing students affect the quality of health education they provide.Objectives: This research is a qualitative study which aims to identify the personal experiences, feelings and thoughtsof the nursing students during the experience of behavior change about the health.Methods: The research sampling consists of 113 students who participated in Marmara University College of Nursing.Students were asked to change a health behavior which was chosen personally and report their feelings and thoughtsduring this experience on a structured form. The data were collected over a period of two semesters (spring 2004 and2005) within the context of health education lesson. Results: The behaviors that were chosen by students in that samplewere usually on health promotion; stable and regular feeding, regular water drinking, physical exercises and sportsregularly, losing weight, to improve mouthteeth health, to give up or reduce smoking, sleeping regularly and to be freedsome undesirable habits. Both external and internal motivating factors play role in behavior change. Although thepercent of the students that were committed to behavior change decision was less, the benefits perceived were morethan the problems met. The impressions and thoughts that have been mentioned in the practice were usually about thelearning experiences during the behavior change process.Conclusion: By this research, it is thought that the students can use their awareness about the health promotionbehavior, managing the change process and coping with the undesirable effects experiences in nursing practice.