Abstract:
Objectives: The aim of this study was to determine critical thinking dispositions and problem solving skills of nursing studentsat Dokuz Eylül University, School of Nursing and compare the changes in these variables through the four years of nursingeducation.Methods: This descriptive study included 267 students from Dokuz Eylül University, Nursing of School. Data were collectedusing two instruments, California Critical Thinking Disposition Scale and Problem Solving Skills Inventory. An additionalquestionnaire was used to collect demographic data. One Way ANOVA and Pearson correlation analysis were used to analyzedata. Tukey HSD test was employed as Post Hoc test. Level of significance was set at p < .05.Results: Students had moderate critical thinking dispositions and problem solving skills. There was an increase in problemsolving skills from the first to the fourth year and there was a negative significant relationship between critical thinking andproblem solving skills showing a positive relationship between these two variables.Conclusion: Although increased scores in critical thinking dispositions and decreased scores of problem solving skills may beconsidered positive, results indicate a need for students' continuous development in these areas. Incorporation of criticalthinking and problem solving skills into nursing school curricula can be a beneficial strategy. Amaç: Bu çalışma Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri ve problemçözme becerilerini belirlemek amacı ile yapılmıştır.Yöntem: Tanımlayıcı tipte olan bu çalışma, İzmir Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulunda 267 öğrenci üzerindeyapılmıştır. Verilerin istatistiksel analizinde SPSS 11.0 paket programında One Way Anova, Post Hoc test olarak Tukey HSDtesti ile Pearson korelasyon analizi kullanılmış ve p < .05 anlamlı kabul edilmiştir.Bulgular: Öğrencilerin eleştirel düşünme ve problem çözme becerileri orta düzeyde bulunmuştur. Öğrencilerin problemçözme becerilerinde birinci sınıftan dördüncü sınıfa doğru artış bulunmuştur. Eleştirel düşünme ve problem çözme arasındanegatif yönde güçlü ve çok anlamlı bir ilişki saptanmıştır.Sonuç: Bu araştırma sonuçlarına göre öğrencilerin eleştirel düşünme puan ortalamalarındaki artış ve problem çözme puanortalamasındaki azalma olumlu olarak değerlendirilmesine rağmen bu alanda öğrencilerin devamlı geliştirilmesine gereksinimolduğunu göstermektedir. Hemşire eğitimciler tarafından müfredat programlarına eleştirel düşünme ve problem çözme beceriderslerinin entegre edilmesi yararlı bir strateji olabilir.