Abstract:
Giriş: Dünyada ve ülkemizde kurum yöneticilerinin hemşirelerin iş doyumlarını ve kurumsal bağlılıklarını artırma yolu ile işten ayrılmaları azaltabileceği belirtilmektedir. Amaç: Bir üniversite hastanesindeki hemşirelerin iş doyumları ve kurumsal bağlılık düzeylerinin 2007, 2009 ve 2011 yıllarında göstermiş olduğu değişimi incelemektir. Yöntem: Araştırma tanımlayıcı karşılaştırmalı tasarımda bir üniversite hastanesinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemini, kurumda en az altı ay çalışan ve araştırmaya katılmayı kabul eden tüm hemşireler oluşturmuştur (2007 yılı N=407, 2009 yılı N=400, 2011 yılı N=653). Veri toplama aracı olarak sosyodemografik ve çalışma özellikleri soru formu, İş Doyumu Ölçeği ve Kurumsal Bağlılık Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma için etik kurul onayı, kurum izni ve hemşirelerden yazılı onam alınmıştır. Veriler; tanımlayıcı istatistikler, tek yönlü varyans ve Tukey HSD analizi ile değerlendirilmiştir. Bulgular: Hemşirelerin iş doyumunun tüm alt boyutları, toplam puanı ve kurumsal bağlılık puan ortalamaları yıllara göre istatistiksel olarak anlamlı fark göstermiştir. Yapılan ileri analizlerde kendini gerçekleştirme, genel kalite, yöneticilik/liderlik, lojistik ve gelişim olanakları, sağlık güvencesi alt boyutları ile iş doyumu toplam puanı ve kurumsal bağlılık puanlarının 2007 yılında farklılık gösterdiği saptanmıştır. Sonuç: Hemşirelerin 2007 yılına göre 2009 yılında, iş doyumlarında hafif bir yükselme, ancak 2011'de hafif bir düşüş olduğu, kurumsal bağlılıklarında ise 2007'den 2011'e kadar giderek düşüş gösterdiği saptanmıştır. Hemşirelerin işten ayrılmalarını önlemek ve bu bağlamda iş doyumlarını ve kurumsal bağlılıklarını artırmak üzere yöneticiler tarafından yeni stratejiler geliştirme ve süreç iyileştirme çalışmaları başlatılmıştır Introduction: It is suggested that managers in Turkey and in the world could reduce to leave rates by increasing nurses' job satisfaction and organizational commitment levels. Aim: The aim of the study is to investigate the change in the job satisfaction and organizational commitment levels of nurses working in a university hospital for the years 2007, 2009 and 2011. Method: The research was carried out in a university hospital with a descriptive comparative design. The sample of the research consisted of all nurses who had worked at least for six months in the institution and who accepted to participate in the research (Year 2007 N=407, Year 2009 N=400, Year 2011 N=653). As data collection instruments, the socio-demographic and employment characteristics questionnaire, the Job Satisfaction Scale and the Organizational Commitment Scale were used. Approvals of institutions, ethical committee and written consents of nurses were obtained for the study. The collected data were analyzed using descriptive statistics, one-way ANOVA and Tukey HSD analysis. Results: All sub-dimensions of nurses' job satisfaction, total scores, and organizational commitment mean scores differed significantly among years. In advanced analyses, it was determined that the sub-dimensions of self-actualization, general quality, management/leadership, logistics and development opportunities, and health guarantee along with job satisfaction total score and organizational commitment scores differed in 2007. Conclusion: There was a slight increase in nurses' job satisfaction levels in 2009 compared to the levels in 2007; however, there was a slight decrease in 2011. On the other hand, there was a gradual decrease in nurses' organizational commitment levels between 2007 and 2011. In order to increase nurses' job satisfaction and organizational commitment levels and thus to prevent nurses to leave the job, managers started to work on developing new strategies and improving processes.