Abstract:
Giriş: Meme kanseri tanı, tedavi ve tedavi sonrası dönemde kadının yaşantısını fiziksel ve psikososyal boyutlarda çok yönlü olarak etkileyen ve yaşam kalitesinde azalmayla sonuçlanan bir hastalıktır. Literatürde müdahale çalışmaları çoğunlukla tanı ve tedavi döneminde yürütülmüş olup, tedavi sonrası dönemle ilgili müdahale çalışmaları sınırlıdır. Bu noktada tedavi sonrası dönemde yaşam kalitesini arttırmada, sağkalanların psikososyal gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla değerlendirmede ve etkili müdahaleleri planlamada örnek bakım modellerinin geliştirilmesine gereksinim vardır. Bu çalışmanın amacı doktora tezi kapsamında geliştirilen ve meme kanseri sağ kalanlarına evde uygulanan Neuman sistemler modeline göre hazırlanan psikoeğitim programını bir vaka örneği üzerinden sunmak ve süreçle ilgili deneyimleri paylaşmaktır Introduction: Breast cancer is a desease which affects a woman's life during the diagnosis, treatment and post-treatment periods both physically and psychosocially, resulting in reduction in quality of life. In the literature, there are a limited number of intervention studies conducted during the post-treatment period; they have been mostly carried out during the diagnosis and treatment periods. Therefore, there is great need to develop sample assessment and care planning models in order to improve the quality of life during the post-treatment period, to evaluate the psychosocial needs of survivors with a holistic approach and to plan effective interventions. The aim of this study is to present a psycho-education program to be applied to breast cancer survivors at home with a sample case. The program was developed within the scope of a doctoral thesis and based on the Neuman systems model.