Abstract:
Bu makalede, Kara Seyyidi-i Hamidi'nin Ris:ile fi'l- Vücudi'z-Zihni (zihni varlık) adlı eserinin tahkik ve değerlendirmesi yapılmışnr- Müellifin takip ettiği sıraya bağlı kalarak, Ri.ra/edeki görüşler sistematik biçimde yeniden ifade edilmiş, Farabi ve İbn Sina'nın görüşlerine ao.f yapılarak yorumlanm.ışnr. Adı geçen risalede, Kara Seyyidi, kelamcılaon zihni varlığı reddetmeleri karşısında, onu ispatlamayı ve onlara karşı savunmayı amaçlamışnr. Eş'ari kelamcılaona göre, sadece dış dünyadaki objektif varlıklar vardır; zihini varlıklar yoktur. Filozoflar ise bir zihni varlık alanının bulunduğunu ileri sürecler- Oruara göre, J...--ülli mefhumlar, mahiyetleri oluşturur ve nesnelerden- soyutlanarak elde edilir. Külli olan malıiyederin kavramsal düzeyde birbirlerinden farklı oldukları söylenemez. Ancak dış dünyadaki somut varlıkların birbirlerinden farklı oldukları söylenebilir. Kara Seyyidi kavram oluşturma, bilginin nesnesiyle uygunluğu ve önermelerin doğruluğu ve yarılışlığı üzerinde durur. Ona göre, zih.ni varlık problemi, felsefi olarak, varlık ile mahiyet arasındaki ilişki bağlamında ele alınacak bir konudur. This article examines the critica! edition and evaluation of the work called "mental existence" (Risalah fi'l-vucudi'z-zihni) of Kara Sayyede-i Hamidi. Adhering to the order followed by the author, it is restated opinions in Risalah, it is interpreted with reference to the views of Al-Farabi and Ibn Sina. In his risalah, Kara Sayyede, seeks to prove and defend the mental existence against muslim theologians who rejected it. According to the Ash'ari theologians, there is orıly objective existence in the extemal world, no mental existence. But philosophers argue that there is an area of mental eıcisrence. According to them, universal concepts constitute the quiddities and are abstracted from objects. Universal quiddities can not be said to be different from each other in canceptual level. However, external concrete beings can be said to be differenr. Kara Sayyede focuses on the concept formation, and the correspondence betweeo knowledge and its object, and also the truth and the falsity of propositions. Again according to him, the problem of mental exisrence is, philosophicall}', an issue to be handled in the context of relation between existence and quiddity.