Abstract:
Dini ahkamda ilk dönemler itibarıyla görülen değisim ve gelisim, söz konusuhükümlerin aynı zamanda birer kanun hüviyeti kazanmasıyla birlikte belli birdurağanlık süreci içine girmistir. Bu süreç, mezheplerin olusumu veliteratürlerinin tedviniyle birlikte sona ermistir. Zira bu dönemden itibarenictihad kapısı büyük ölçüde kapanmıs, dolayısıyla sonraki nesillere fazlaca birictihad etme yetkisi tanınmamıstır. Bu durumun sonucu olarak zaman içindemevcut dini ahkam sürekli değisen günlük yasamın ihtiyaçlarını karsılayamaz halegelmistir. Bu nedenle hukuk alanında dini hukuk ve dünyevi hukuk ayırımınagidilmis ve bunun neticesinde günümüz Müslüman toplumlarına laik hukukanlayısları hakim olmustur. With the codification process of the judgements, the early period developmentand evolution entered in a stabilitation time frame. This period endedcomplately with the institualitaliby of schools and their literatures. The door ofijtihad was closed, and later generatious did not have the right of ijtihad. Thus,the religious judgements could not cope with the need of daily life andcontemporary issues. Because of this problem, Muslims inclined towards theseperation of World and Religion (Religion and State). Consequently the secularsystem dominated in Muslim societies.