DSpace Repository

Determining Effect Of Personality Traits on Voter Behavior Using Five Factor Personality Inventory

Show simple item record

dc.contributor.author BAYRAKTAROĞLU, AYŞE GÜL
dc.contributor.author ALDEMİR, MEHMET CEYHAN
dc.date.accessioned 2015-10-06T16:45:07Z NULL
dc.date.available 2015-10-06T16:45:07Z NULL
dc.date.issued 2004
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.12397/2366 NULL
dc.description.abstract The researchers have used four sub-dimensions (rule obedience, innovativeness, reactiveness and self confidence) of the five factor personality inventory redeveloped and modified by Somer, Korkmaz and Tatar (2002) for Turkish citizens to analyze the interactions of personality and voter behavior. The intentions are examined as intentions for certain groups of parties: left, right, new, new and religious. Rule obedience is found to create significant differences among respondent's intentions to vote for a specific political orientation. The influence of demographic variables (age, gender and occupation) on personality sub-dimensions and on intentions (together with personality traits) is examined. Age is found to have interactions with rule obedience, innovativeness and self-confidence while gender and occupation had interactions only with self confidence. These three demographic factors were able to explain the intentions of voters depending on their political orientations. Kisilik ve oy verme davranısı arasındaki iliskileri incelemek amacıyla Türk deneklerde kullanılmak üzere Somer, Korkmaz ve Tatar (2002) tarafından gelistirilen ve adapte edilen bes faktör kisilik envanterinde yer alan dört alt boyut (kurallara baglılık, yenilikçilik, tepkisellik ve kendine güven) kullanılmıstır. Cevaplayıcıların oy verme niyetleri politik yaklasımlarına göre dört grupta toplanmıstır: sag, sol, yeni, yeni ve dinci. Kisilik alt boyutlarından kurallara baglılıgın cevaplayıcıların oy verme niyetlerinde anlamlı derecede farklılık yarattıgı görülmüstür. Çalısmada, demografik degiskenlerin (yas, cinsiyet ve meslek) politik yaklasım ve kisilik üzerindeki etkileri de arastırılmıstır. Yasın kurallara baglılık, yenilikçilik ve kendine güven ile iliskili oldugu; cinsiyet ve meslegin ise sadece kendine güven ile iliskili oldugu görülmüstür. Bunun yanı sıra, üç demografik degiskenin oy verenlerin oy verme niyetlerini açıklayabildigi ortaya konmustur. en_US
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi en_US
dc.subject Political marketing, intention, personality, five factor personality inventory Politik pazarlama, oy verme niyeti, kisilik, bes faktör kisilik envanteri en_US
dc.title Determining Effect Of Personality Traits on Voter Behavior Using Five Factor Personality Inventory en_US
dc.title.alternative en_US
dc.type Article en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account