dc.contributor.author |
Eğit, Tarık
|
|
dc.contributor.author |
Kesken, Julide
|
|
dc.date.accessioned |
2015-10-06T16:44:57Z |
NULL |
dc.date.available |
2015-10-06T16:44:57Z |
NULL |
dc.date.issued |
2004 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/20.500.12397/2364 |
NULL |
dc.description.abstract |
In the name of defining knowledge management approach which is especially used and have a gradually rising significance in many developed countries nowadays; is a strategic management process aiming to increase the knowledge inventory of an organization by the support of information technologies and human resource according to the organizational goals. Knowledge as the base of knowledge management, could not own that reputation without taking the steps of data and information firstly. And so on knowledge deserves a meaning in addition to these. People are in the search of knowledge, on behalf of using it to have accomplishments in their business lives. Knowledge is considered as a means of the most valuable thing in ambiguity circumstances. In the organizations a real market is present. Similar to the other product and service markets, there are purchasers and vendors looking for a satisfying price. In this study; the main purpose is to develop a research and to make a statement on what extent the knowledge management tools are known and used by the small & medium-sized companies. Related to the findings of the study indicating that; knowledge management is a well known and comprehensible concept for the small & medium-sized companies. Most of the knowledge management tools are highly used and also made use of them by these companies. Günümüzde, özellikle gelismis ülkelerdeki pek çok isletme tarafından uygulanmaya baslayan ve önemi giderek artan bilgi yönetimi yaklasımını tanımlamak gerekirse bilgi yönetimi; örgütün hedefleri dogrultusunda enformasyon teknolojilerinden ve insan kaynaklarından faydalanarak örgütteki bilgi stokunun genislemesini amaçlayan stratejik bir yönetim süreci olmaktadır. Bilgi yönetiminin temeli olan bilgi kavramı ise; veri ve enformasyon süreçlerinden geçtikten sonra bilgi haline gelmekte ve bir anlam kazanmaktadır. /nsanlar bilginin pesinden kosmakta çünkü bilginin islerinde basarılı olmalarını saglayacagını düsünmektedir. Belirsizlik durumunda en çok aranan çare bilgi olmaktadır. Örgütlerde, bilgi için gerçek bir pazar bulunmaktadır. Bilgi pazarında da, diger ürün ve hizmet pazarlarında oldugu gibi ürün alıs verisini tatminkar bir fiyat ile gelistirmek isteyen alıcılar ve satıcılar yer almaktadır. Bu çalısmada, küçük ve orta ölçekli isletmelerde bilgi yönetimi konusunda bir uygulama olusturmaya ve bilgi yönetimi araçlarının küçük ve orta ölçekli isletmeler tarafından ne derecede tanındıgı, yararlanıldıgı konusunda bir durum saptaması yapılmaya çalısılmıstır. Bu çalısmanın ısıgı altında görülmektedir ki bilgi yönetimi; küçük ve orta ölçekli isletmeler tarafından tanınan ve ne anlam tasıdıgı bilinen bir kavramdır. Küçük ve orta ölçekli isletmeler pek çok bilgi yönetimi aracını sıklıkla kullanmakta ve bundan bir fayda saglayabilmektedir. |
en_US |
dc.language.iso |
tr |
en_US |
dc.publisher |
Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi |
en_US |
dc.subject |
Knowledge, Knowledge Management, Knowledge Management Tools Bilgi, Bilgi Yönetimi, Bilgi Yönetimi Araçları |
en_US |
dc.title |
Kobi'ler Bilgi Çağına Hazır mı? Türk Kobileri ve Bilgi Yönetimi: Sektörler Arası Karşılaştırmalı Analiz |
en_US |
dc.title.alternative |
ARE SAMSCS READY FOR THE AGE OF KNOWLEDGE?A COMPARATIVE INTERSECTORAL ANALYSIS OF TURKISH SAMSC'S |
en_US |
dc.type |
Article |
en_US |