Abstract:
This study investigates how intellectual capital is defined and which features of this notion are highlighted by Turkish companies. Therefore, annual reports of firms, which are among the highest 30 companies listed in the Istanbul Stock Exchange (ISE) index, are examined by using "content analysis" method for the year 2003. This study shows that these firms define the category of external capital the most in their annual reports and it is followed by human resource capital and internal capital respectively. The most mentioned concepts in these categories are; brand formation for external capital, measures concerning employees for human resource capital, and financial measures for internal capital. Bu çalısma, Türkiye firmalarının entelektüel sermaye kavramını nasıl belirttiklerini ve söz konusu kavramın hangi unsurlarına agırlık vermekte olduklarını arastırmaktadır. Dolayısıyla bu çalısmada, 0stanbul Menkul Kıymetler Borsası (0MKB) Hisse Senetleri Piyasası Endeksi'nde ilk 30 arasında yer alan firmaların 2003 yılına ait yıllık raporları "kontent analizi" metodu ile incelenmektedir. Çalısmada, söz konusu firmaların yıllık raporlarında en fazla dıssal sermaye kategorisini belirtmekte oldukları, bunu sırasıyla insan kaynakları sermayesi ve içsel sermayenin izledigi görülmektedir. Söz konusu kategoriler içerisinde en fazla belirtilen kavramlar ise dıssal sermaye için marka olusumu, insan kaynakları sermayesi için çalısanlara iliskin ölçütler, içsel sermaye için ise finansal ölçütlerdir.