Abstract:
Brand has been perceived as an inseparable part of the product. Thus, consumers feature brand at their purchasing decisions. Just like functional benefits, symbolic benefits affect consumer, too. These effects direct consumers perceiving brands similar to human characteristics. Just as today brand identity of many brands is mentioned. The aim of this study is to determine how brand identities of two cola brands are perceived. It is understood that, Coca Cola and Cola Turka are perceived in different dimensions of brand identities by university students. Also, results of the researches indicate that perceptions of two cola brand identities differ in gender, brand preference, frequency of cola drinking and monthly incomes of students' parents Marka ürünün ayrılmaz bir parçası olarak algılanmaktadır. Bu yüzden tüketiciler satın alma kararlarında markaya oldukça fazla önem verirler. Ürünün kullanım faydası yanında sembolik faydası da tüketiciyi etkiler. Bu etkilenme tüketicileri markaları insani özelliklere benzer sekilde algılamaya yönlendirir. Nitekim bugün pek çok markanın marka kisiliginden söz edilmektedir. Bu çalısmanın amacı, iki kola markasının marka kisilik özelliklerinin nasıl algılandıgını belirlemektir. Coca Cola ve Cola Turka markalarının üniversite ögrencileri tarafından farklı kisilik özelliklerinde algılandıgı anlasılmıstır. Marka kisilik algılamalarının cinsiyet, tercih edilen marka, ürün kullanma sıklıgı ve aylık gelir düzeyine göre de bazı farklılıklar gösterdigi sonucuna ulasılmıstır.