Abstract:
A survey research about the expectations and satisfaction levels of tourists visiting Gökçeada was conducted in 2005, based on a questionnaire. The general conclusion was that tourists visiting Gökçeada were mostly disappointed about the night-life, historical buildings and seaside facilities. Besides the cleanliness and hygiene, it was also noticed that transportation and communication were the other main problems. Factor analysis showed that most of the discontent emanated from superstructure, infrastructure, and cultural attractiveness respectively. Cluster analysis applied to factors resulted in three groups, the profiles of which have been submitted in the article. For Gökçeada, it is suggested that promotional efforts should be focused on groups who are mainly from Istanbul, have respectively low income, gather information before their visit, stay for 1 to 5 nights at most and have a great tendency to repeat visit. Gökçeada'ya gelen turistlerin beklentileri ile beklentilerinin karsılanma düzeyine iliskin 2005 yılında ankete dayalı bir arastırma yapılmıstır. Gökçeada'ya gelenlerin, çekicilikler konusunda, beklentilerine kıyasla en fazla gece hayatı, tarihsel binalar ve deniz-plaj olanaklarında hayal kırıklıgı yasadıkları anlasılmıstır. Ulasım ve iletisim konusunda önemli bir hosnutsuzluk yasanırken, temizlik ve hijyen konuları da dikkat çeken hususlardır. Faktör analizi, en fazla hosnutsuzlugun üst yapı tesis ve hizmetleri ile ilgili oldugunu, bunu alt yapı konuları ile kültürel çekiciliklerin izledigini ortaya koymustur. Kümeleme analizine göre, Gökçeada'ya gelenlerin profili, makalede sunulan üç grupta incelenebilmektedir. Gökçeada açısından, 3stanbul'dan gelen, göreceli olarak düsük gelirli, gelmeden önce bilgi toplayan, genelde 1-5 arası geceleme yapan ve tekrar gelme egilimi fazla olan grup üzerinde tutundurma faaliyetlerinin yogunlastırılması önerilmektedir.