DSpace Repository

Do MNCs and Local Companies Differ in Their Relationship with AD Agencies?

Show simple item record

dc.contributor.author Gülsoy, Tanses
dc.date.accessioned 2015-10-06T16:43:26Z NULL
dc.date.available 2015-10-06T16:43:26Z NULL
dc.date.issued 2007
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.12397/2347 NULL
dc.description.abstract This exploratory study investigates the differences between local companies and multinational subsidiaries in their advertising agency-client relationships in Turkey. A survey utilizing personal interviews was conducted with 52 of Turkey's top advertisers (27 of them foreign-equity companies) to determine if multinational subsidiaries' practices towards their advertising agencies or their level of satisfaction with various aspects of agency service and the relationship differed from those of local companies. Some significant differences in practices and in the length of association emerged. Satisfaction levels, however, did not reveal any significant differences. The study suggests that multinationals are more formalized in their management of agency relationships. Yerli firmalar ve Türkiye'deki çokuluslu firmaların reklam ajanslarıyla iliskilerindeki farklılıkları inceleyen kesifsel çalısma, Türkiye'nin en büyük 101 reklamveren kurulusundan 52'sinin yöneticileriyle yapılan anketlerden yararlanmaktadır. 27'si yabancı sermayeli olan bu kurulusların yöneticileriyle yüz yüze görüsülerek çokuluslu firmaların reklam ajansı hizmetinin çesitli yönlerine iliskin memnuniyeti, ajanslarından duydugu genel memnuniyet ve ajanslarıyla iliskilerindeki uygulamalar açısından yerli kuruluslarla aralarında farklılık olup olmadıgı arastırılmıstır. Ajans yönetimine iliskin reklamveren uygulamalarında ve ajansla iliskinin süresinde önemli farklılıklar ortaya çıkmıstır. Ancak, memnuniyet düzeylerinde herhangi bir farklılıga rastlanmamıstır. Bulgular, çokuluslu kurulusların reklam ajanslarıyla iliskilerinin yönetiminde yerli kuruluslara göre daha kurumlasmıs oldukları sonucuna isaret etmektedir. en_US
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi en_US
dc.subject Advertising Agency – Client Relationships, Business Relationship Management Reklam Ajansı-Reklamveren 7liskisi, Sirketler Arası 7liskiler Yönetimi en_US
dc.title Do MNCs and Local Companies Differ in Their Relationship with AD Agencies? en_US
dc.title.alternative ÇOKULUSLU KURULUSLARLA YERL_x0001_ KURULUSLARINYLA İLİŞKİLERINDEKİ FARKLILIKLAR REKLAM AJANSLARI en_US
dc.type Article en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account