ABSTRACT :The aim of this study is to investigate the relationships between university students' interpersonal relationshipstyles and humour styles. Gender, grade, socio-economic status and parenting styles differences were alsosearched in this context. For this purpose 350 (170 females; 180 males) students were randomly recruited fromMugla University Faculty of Education's various departments. Main instruments are Information Form, HumourStyles Questionnaire (Martin, Puhlik-Doris, Larsen, Gray, & Weir, 2003) and Interpersonal Style Inventory(Lorr, 1986). SPSS for WINDOWS was used for data analyses. The group differences were tested byindependent samples t-test and F statistics. Pearson correlational statistics was also employed to search forrelationships between interpersonal relationship styles and humour styles. The findings showed that there is adifference between the gender and grades according to the scores that they got from the subdimensions ofinterpersonal relationship styles "sensitivity" and "extraversion"; the gender and parenting styles according tothe scores of the university students that they got from the subdimensions of humour styles "self-enhancing" and"affiliative". The results are discussed in the light of previous findings and in the context interpersonalrelationship styles and of humour styles, conducting future research for applications as well.
Bu çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinin kişiler arası ilişki tarzları ve mizah tarzlarını cinsiyet, sınıfdüzeyi, sosyo-ekonomik düzey ve ebeveyn tutumları açısından incelemektir. Bu çalışma betimsel yöntemkullanılarak yapılmıştır. Araştırma, amacına uygun olarak Muğla Üniversitesi Eğitim Fakültesinde öğrenimgören ve tesadüfi küme örnekleme seçimi ile 350 kişi üzerinde (170 kız, %49; 180 erkek, %51)gerçekleştirilmiştir. Araştırmada Bilgi Formu, Kişiler arası İlişki Tarzları Ölçeği (Lorr, 1986) ve Mizah TarzlarıÖlçeği (Martin ve diğerleri, 2003) kullanılmıştır. Veri analizleri için SPSS/WINDOWS programı kullanılmıştır.Gruplar arası farklılığı belirlemek için bağımsız örneklemler t testi ve tek yönlü varyans analizi, kişiler arasıilişki tarzları ve mizah tarzları arasındaki ilişkileri belirlemek için Pearson momentler çarpımı korelasyon analizitekniği kullanılmıştır. Araştırma bulguları, üniversite öğrencileri için kişiler arası ilişki tarzlarının alt boyutlarıolan "duyarlılık" ve "dışadönüklük" üzerinde cinsiyetler ve sınıf düzeyleri arasında; mizah tarzlarının altboyutları olan "kendini geliştirici mizah" ve "katılımcı mizah" üzerinde cinsiyetler ve ebeveyn tutumlarıarasında farklılık olduğunu ortaya koymuştur. Araştırma sonuçları, önceki bulgular ışığında mizah tarzları vekişiler arası ilişki tarzları kapsamında başka araştırma ve uygulamalara da yol gösterecek bağlamda tartışılmıştır.