Abstract:
Bu araştırmada, video model destekli öğretimin, başlangıç aşamasındaki klasik gitar öğrenci
performanslarına olan etkisi araştırılmıştır. Bu amaç doğrultusunda eğitim fakültesinde seçmeli "Gitar
Öğretimi" dersi öğrencilerine deneysel uygulama yapılmıştır. Deney ve kontrol grubu öğrencilerinin
performansları video kamera ile kaydedilmiş, bu kayıtlar üç ayrı gözlemci tarafından değerlendirilmiştir.
Gözlemciler arası uyum için Kendall W Uyuşma Katsayısı, elde edilen verilerin analizi için ise Mann
Whitney U testi uygulanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, video model destekli gitar öğretimin, gitar
tutuş, sağ el, sol el performansları ve tek sesli bir eser üzerindeki performansa olumlu etkisi olduğu
görülmüştür.
ABSTRACT:
This research examines the effect of video model aided teaching technique on performances of classical
guitar students at beginner level. To achieve these objective in the Faculty of Education elective "Guitar
Instruction" course students of the experimental application was. The performance of experimental and
control group students were recorded with a video cameras and these recordings were evaluated by three
different observers. Kendall's coefficient of concordance was applied for harmony between the observers
and Mann Whitney U test was applied for analysis of the obtained data. Research results indicated that
the video aided guitar teaching technique has a positive influence on holding the guitar, right hand - left
hand performances and performances on a monodical piece.