Abstract:
ortaya konması ve göç yaşayan ve yaşamayan çocukların ev ve okul ortamında ruhsal uyum
durumlarının farklılaşıp farklılaşmadığının belirlenmesi amacıyla planlanan bu araştırmada, göç yaşamış
çocuklarda ruhsal uyumsuzluk sıklığı %37 olarak tespit edilmiştir ve göç yaşamamış gruptan anlamlı olarak
fazla bulunmuştur (p<0.05). Öğretmenler, göç yaşamış çocuklarda daha fazla nevrotik bozukluk bildirmişlerdir.
Göç yaşayan grubun ruhsal uyum durumu için anne ve öğretmen bildirimleri arasındaki uyum düşük
bulunmuştur (K=0.19, p>0.05). Öğretmenler, göç yaşamış çocuklarda görülen ruhsal uyum problemleri arasında
en fazla okul başarısızlığı, tik, tırnak yeme problemlerini ifade etmişlerdir. Araştırmanın sonucunda, göç yaşamış
çocukların okulda uyumlarının sağlanması amacıyla, eğitim, sağlık ve sosyal hizmet kuruluşlarının eşgüdümlü
çalışmalarının gereği vurgulanmıştır.
ABSTRACT :
Migration experience can be regarded as a risk factor for many mental and social problems. In the case of
school-aged children, migration is a more complex process. In this study, aims were to determine the mental
adjustment status of migrant children in school and to compare mental adjustment of migrant and non-migrant
children in both school and home settings. The frequency of mental maladjustment among migrant children was
found 37% and significantly different from their nonmigrant peers. Teachers reported more internalizing
problems for migrant students. The agreement between teachers' and mothers' reporting was low. Teachers
reported academic failure, twitching, nail biting, as the most common problems among migrant children. The
results of the study emphasized the importance of collaborative work between educational, health and social
institutions to ensure the mental adjustment of migrant children in school.