DSpace Repository

A Review Of Econometric Estimation Of Consumer Demand For Automobiles And The Country Of Origin (COO) Effects

Show simple item record

dc.contributor.author ÖZÇAM, Ahmet
dc.contributor.author SAĞLIK ÖZÇAM, Dilek
dc.date.accessioned 2015-09-30T15:09:27Z NULL
dc.date.available 2015-09-30T15:09:27Z NULL
dc.date.issued 2012
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.12397/1758 NULL
dc.description.abstract The demand for automobiles has always been an important area for theapplication of various theoretical econometric models and the automotive industryremains to be the leading export sector in Turkey. This paper surveys a range ofimportant developments in the modeling and estimation of demand for new automobilesin various regions like the U.S., Europe, and Turkey. The applied econometrician canacquire a good perspective when constructing such a model and deciding on the mostappropriate econometric estimation technique. However, the applied econometrician iscautioned against some of the difficulties in modeling and forecasting the demand forautomobiles. Since the Country of Origin (COO) effect is known to be an importantfactor in explaining the demand for products including automobiles, we also review themarketing literature investigating the consumers' biases about products related to thecountry in which they are made. Otomobil talebi çoğu zaman çeşitli kuramsal ekonometrik modellerin uygulamaalanı olmuş ve de otomotiv halen Türkiye'de lider ihracat sektörü konumundadır. Buçalışmada ABD, Avrupa ve Türkiye'de yeni otomobil talebinin modellemesi ve tahminedilmesi ile ilgili önemli gelişmeler incelenmiştir. Daha çok uygulama ile ilgilenenekonometriciler bu tür bir modelin belirlenmesi ve gerekli ekonometrik tahminyönteminin seçilmesi için faydalı bir bakış açısı kazanabilirler. Fakat, uygulamacıistatistikçi otomobil talebinin modellenmesi ve ileriye dönük satış miktarlarının tahmininde yaşanabilecek bir takım güçlüklere karşı uyarılmaktadır. Ülke menşeitüketicinin otomobil seçimini etkileyen önemli bir etken olduğu bilinmektedir vedolayısıyla pazarlama literatüründe bulunan ürünün ülke menşei hususunda tüketiciönyargılarını da inceleyeceğiz en_US
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi en_US
dc.subject otomobil talebi; toplulaştırılmamış veriler; modelleme;ekonometrik tahmin; ülke menşei etkileri. Jel Sınıflandırma Kodları: M21; C30 automobile demand; disaggregation; modeling; econometricestimation; country of origin effects. JEL Classification : M21; C30 en_US
dc.title A Review Of Econometric Estimation Of Consumer Demand For Automobiles And The Country Of Origin (COO) Effects en_US
dc.title.alternative Tüketicinin Otomobil Talebinin Tahmini Ve Ülke Menşei Etkileri Üzerine Bir Literatür İncelemesi en_US
dc.type Article en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account