Abstract:
Giris: Hemsirelik öğrencilerinin, hemsirelikte arastırmaya yönelik farkındalık ve tutumlarının belirlenmesi, mezuniyet öncesi arastırmaya duyarlı ve arastırma kullanan hemsireler yetistirmede eğitimin planlanması açısından önemlidir. Amaç: “Hemsirelik Öğrencilerinin, Hemsirelikte Arastırma ve Gelismelere Yönelik Farkındalık ve Tutumu”, ölçeğinin Türkçe formunun geçerliğini ve güvenilirliğini saptamaktır. Yöntem: Metodolojik çalısma, lisans eğitimi veren altı yüksekokulda 308 hemsirelik öğrencisi ile yürütülmüstür. Veriler, Björkström ve arkadasları (2003) tarafından Đsveç’te gelistirilen 36 madde ve yedi alt ölçek içeren, maddeleri likert tipi 1-5 arası puanlanarak yanıtlanan ölçek ve sosyodemografik soru formu ile toplanmıstır. Ölçek kullanımı için yazarlardan, ilgili kurumlardan yazılı, öğrencilerden sözel izin alınmıstır. Bulgular: Dil geçerliliği için ölçek dört hemsirelik öğretim üyesi tarafından Đngilizceden Türkçeye çevrilmis, bir dil bilimci tarafından geri çevirisi yapılmıstır. Đçerik geçerliliği için 14 uzmanın görüsleri alınarak kapsam geçerlik indeksi .98 bulunmustur. Ölçeğin faktör incelemesi için KMO indeksi .853, Barlett testi sonucu X²=2443.2, df=406 p=.000 hesaplanmıstır. Doğrulayıcı faktör analizi ile ölçeğin özgün formunun yapısı ile örtüsmediği ve tek faktörlü ve 29 madde içeren bir yapıda kullanımının uygun olacağı belirlenmistir. Đç tutarlılık güvenilirlik katsayısı .89’dur, maddelerin madde toplam puan korelasyon katsayıları .24 ile .6 arasındadır ve istatistiksel olarak anlamlıdır (p=.00). Ölçeğin madde puan ortalaması 122.1± 13.85 bulunmustur. Sonuç: Ölçeğinin Türkçe formunun, Türkiye’de hemsirelik öğrencilerinin farkındalık ve tutumlarını belirlemede, geçerli ve güvenilir bir araç olduğu saptanmıstır.