İnternetin insan yaşamında her alana tesir ettiği günümüz dünyasında, internet birçok alanda olduğu gibi kurumsal web sitelerinde de
değişime neden olmuştur. Kurumsal web siteleri daha dinamik, etkileşime daha çok olanak sağlayan ve yeni teknolojilere daha uyumlu
olmalıdır. Web sitesinin kullanıcı, arama motorları ve diğer cihazlarla etkileşiminin uzman kişilerce incelenmesi ve bu etkileşime yönelik
geliştirme ve değişikliklerin yapılması sitenin daha erişilebilir, esnek ve uyumlu olmasını sağlayacaktır. Bu doğrultuda yapılan bu çalışmada
bir yükseköğretim kurumuna ait web sitesinin verileri incelenmiştir. İnceleme için 2013 yılı ile 2019 yılı arasındaki toplanmış ziyaretçi
verileri kullanılmıştır. Kapsamlı incelemelerin ve verilerin yer aldığı çalışmada, ziyaretçi trafik analizinden geliştirme önerilerine kadar
önemli birçok noktaya yer verilmiştir. Özellikle sitenin mobil cihazlar ile uyumluluğu, resim ve videoların optimizasyonu, kullanıcıların
demografik özellikleri, dil seçenekleri ile erişilen içeriğin zamana göre yoğunluğu analizleri ile faydalı bilgilere ulaşılmıştır.
In today’s world, the internet affects every aspect of human life; it has caused changes in corporate websites as well as in many other
areas. Corporate websites should be more dynamic, more interactive, and more compatible with new technologies. The interaction of
the web site with users, search engines, and other devices has to be examined by experts, and improvements and changes should be made
for this interaction. In this study, a higher education institution web site was examined. Visitor data collected between 2013 and 2019
were used for the analysis. In the study, which includes a wide range of examinations and data, important findings from traffic analysis to
development suggestions were included. In particular, useful information has been obtained through the compatibility of the site with
mobile devices, optimization of pictures and videos, geographical features of users, language options, and density analysis of the content
accessed over time.
In today’s world, the internet affects every aspect of human life; it has caused changes in corporate websites as well as in many other
areas. Corporate websites should be more dynamic, more interactive, and more compatible with new technologies. The interaction of
the web site with users, search engines, and other devices has to be examined by experts, and improvements and changes should be made
for this interaction. In this study, a higher education institution web site was examined. Visitor data collected between 2013 and 2019
were used for the analysis. In the study, which includes a wide range of examinations and data, important findings from traffic analysis to
development suggestions were included. In particular, useful information has been obtained through the compatibility of the site with
mobile devices, optimization of pictures and videos, geographical features of users, language options, and density analysis of the content
accessed over time.