Abstract:
Günümüzde işletmelerin küresel rekabette yer alabilmeleri için ulaştırma faaliyetlerini en uygun şekilde yerine getirmeleri gerekmektedir. Küresel tedarik zinciri ve lojistiğin alt bileşeni olan deniz ulaştırmasında limanlar en önemli ulaştırma altyapısıdır. Gemilerin kötü hava şartlarından etkilenmemek için limanlarda barınmasının çok ötesinde, limanlar artık temel olarak yüklerin bir taşıma modundan diğerine transfer edildiği, yükün terminal sahasında depolandığı ve yüke katma değer hizmetlerin verildiği lojistik merkezler olarak karşımıza çıkmaktadır. Ulaştırma, özellikle 1960’lı yıllarda konteynerin bir taşıma kabı olarak kullanılmaya başlamasından sonra ciddi bir evrim geçirmiştir. Dünya ticaretinde konteyner kullanımı, diğer deniz taşımacılık modlarına göre çok hızlı artmaktadır. Konteyner taşımacılığının getirdiği üstünlüklerle birlikte liman art alanları genişlemiş ve liman elleçleme miktarları çok artmıştır. Bunun yanında limanlar, lojistik hizmet vermek için en uygun alanlar olması özelliği sayesinde uluslararası taşıma zincirindeki yerini pekiştirmiştir. Tüm bunlara ek olarak lojistiğin doğru ürünü, doğru zamanda, doğru yere, zamanında ve hasarsız bir şekilde ulaştırma hedefi limanlara çok ciddi bir yükümlülük getirmektedir.