Abstract:
Amaç: Bu çalışmanın amacı, İzmir ilinde Üniversite ve Sağlık Bakanlığı Eğitim Hastanelerinde çalışan pediatri hemşirelerinin araştırma kullanım (AK) engelleri ve kolaylaştırıcı faktörler konusunda algılarını ve engel algılarını etkileyen etmenleri belirlemektir.Yöntem: Tanımlayıcı ve kesitsel türde yapılan bu araştırmanın örneklemini İzmir ilinde iki Sağlık Bakanlığı, iki üniversite hastanesi olmak üzere dört eğitim ve araştırma hastanesinin pediatri kliniklerinde çalışan 238 (ulaşılma oranı: %56.4) hemşire oluşturmuştur. Araştırmanın veri toplama araçları, hemşirelerin demografik ve çalışma özelliklerini içeren soru formu ile Araştırma Kullanım Engelleri Ölçeği'dir. Hemşirelerin araştırma kullanımına ilişkin tutumları beşli likert tipi bir soru ile ölçülmüştür. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler ile t testi, tek yönlü varyans analizi, Kruskall Wallis ve Mann Whitney-U testi kullanılmıştır.Bulgular: Araştırma kullanımını engelleyen faktörler içerisinde en yüksek puan kurum, en düşük puan araştırma boyutunda elde edilmiştir. Pediatri hemşirelerinin araştırma kullanımında en yüksek engel olarak belirtilen madde "araştırma sonuçlarının uygulamaya geçirilmesinde olanakların yetersiz olması" (%84.9); en önemli kolaylaştırıcı "yöneticilerin araştırma kullanımını desteklemesi"dir (%47.2). Lisans ve lisansüstü eğitim alan, 21-30 yaş grubunda olan, öğrenciliğinde ya da mezuniyet sonrasında araştırma aktivitelerine katılan ve araştırma kullanımı konusunda olumlu tutum gösterenlerde "hemşire" faktörünün daha fazla engel olarak algılandığı saptanmıştır (p<0.05).Sonuç: Çalışma sonuçlarına göre pediatri hemşirelerinin araştırma kullanım engellerinde önceliğin kurumsal faktörler olduğu anlaşılmıştır. Engellerin giderilmesi için araştırma kullanımına uygun bir kurum kültürünün geliştirilmesi, araştırma kullanımını kolaylaştırıcı kurumsal düzenlemelere yönelik öneriler sunulmuştur.Aim: The objective of this research is to determine research utilization (RU) barriers, the perception of facilitators, and the factors affecting the perception of barriers of pediatric nurses working in University and The Ministry of Health Teaching Hospitals in İzmir.Method: The study, which has been carried out in descriptive manner, is a sample of 238 pediatric nurses (response rate: %56.4) employed in two teaching hospital and two university hospitals. A questionniare including demographic and work characteristic of nurses and "research utilazation barriers scale" have been used for data collection. Attitudes of pediatric nurses related research utilization has been measured by 5-point Likert scale. Descriptive statistics , t test, one way ANOVA, Kruskall Wallis and Mann Whitney-U test are used in the data analysis.Findings: Among the factors that hinder RU, the highest score was obtained from "organization", and the lowest score was obtained from "research" subscales. The item identified as most hindering barrier perceived by nurses in RU "the facilities are inadequate for implemantation" (%84.9). The item identified as most facilitator is "the administration support for RU" (%47.2). The "nurse" factor has been determined more as a barrier in nurses having undergraduate and graduate degree, those in the age group of 21-30, those participating research activities as a student or after graduation, and those having positive attitude towards the use of research, (p<0.05).Conclusion: According to the results of the studies, it is revealed that organizational factors priorities in research usage barriers of pediatric nurses. In order to remove the barriers, developing the institutional culture, making institutional arrangements and doing actions facilitating the use of research are crucial.