Abstract:
Yüksek estetik değere sahip olan bakır kırmızısı sırlar, seramik sanatının önemli yapı taşlarındandır. Geçmişi M.Ö. 2000'li yıllara, Ortadoğu ve Mısır'a uzanan bu indirgen artistik sırlar, asıl gelişim ve önemini M.S. 600'lü yıllardan itibaren Çin'de sağlamışlardır. Ming Hanedanlığı döneminde, en parlak zamanlarını yaşamış olan bakır kırmızısı sır, zaman içersinde çeşitli nedenler sonucu kaybolmuştur. Bu rengi yeniden elde etme çabaları sonucunda, estetik görünüme sahip farklı renkler üretilmiş, ancak Ming dönemi Çin kırmızısına tam manasıyla ulaşılamamıştır. Bakır kırmızısı sırın oluşumunu, sır yapısı içersinde iyi bir kolloidal halinde bulunan bakır tanecikleri sağlarlar. İndirgen bir sır türü olarak, güzel kırmızıya ulaşabilmek, karmaşık pek çok işlemin birlikte gerçekleşmesiyle olur. Bunlardan pişirim koşulları ile yükseltgen, indirgen ve nötr ortam pişirimleri en önemli safhayı oluştururlar. Genellikle yüksek dereceli sıcaklıklarda, bakır oksidin indirgenmesiyle elde edilir. Güzel kırmızıyı elde etmenin zorlukları, indirgenecek sır bileşiklerinin içeriği, özel fırın koşullarının varlığı, yüksek sıcaklık derecelerinde pişirim yapma gerekliliği, az sayıda seramikçinin bakır kırmızısı sırlarla ilgilenmesine neden olmuştur. Tüm bunlara karşın bakır kırmızısı sırlar, binlerce yıllık bir geçmişe ve estetik değerde artistik sır özelliğine sahip olmaları nedeniyle, gelecekte de çömlekçilerin ilgilerini üzerlerinde toplayarak, seramiğin önemli araştırma alanlarından birisi olmaya devam edecektir. The red copper glazes which possess a high aesthetic value are one of the important construction stones of the art of ceramics.These reduction artistic glazes's have an history going back to 2000 B.C. , stretching out to Middle East and Egypt, but they gained their real development and importance in China, starting from the years 600 A.D. The red copper glaze which had attained its most brillant period during the Ming reign, has disappeared through time as the result of various reasons. In consequence of the efforts to re-create this color, different colors having an aesthetic appearance were produced , but the Chinese red of the Ming period, in all its sense, could not be attained . The particles of copper which are in a good colloidal state in the matrix of the glaze, achieved the formation of the red copper glaze. As a reductible kind of glaze, obtaining a nice red, can only be realized with a lot of complex processes together . Among these, oksidation, redüction and nötr atmosphere with the conditions of firing form the most important stage. Usually in high degree temperatures, the color red is obtained with the reduction of the copper oxyde. The difficulties of obtaining a nice red, the content of the glaze compounds which will be reducted, the existence of special kiln conditions, the necessity to make high degree temperatures firings , are the reasons for which few ceramists have been interested in red copper glazes. In spite of all that, the red copper glaze because of its thousands years past and because of its artistic glaze speciality of an aesthetic value, will continue in the future to gather the interests of the potters and to be one of the important research domains of the ceramists.