Abstract:
Kadınlar, feminist yaklaşımlar bağlamında, daha yoğun bir şekilde erkekler tarafından belirlenmiş bir düzende, nasıl sömürüldüklerinin çözümlemesini yapmaya, eleştirel görüşlerini ifade etmeye çalışmışlardır. Bu çabaları onlara bir kadın stratejisi ya da politikası yaratma yolunu açmıştır denilebilir. Ayrıca feministler, görüntünün bir iktidar sorunu olduğunu belirtmiş ve bu meseleyi daha da derinleştirmişlerdir. Buradan bakıldığında feminizmin en büyük katkısı süreç içindeki, temsil ve cinsiyetleştirilmiş öznellik arasındaki ilişkilerin ve bunlar arasında üretken bir aracılığın yapılmasına duyulan ihtiyacın fark edilmesidir. Ele alınan sanatçıların ortak amacı, dişinin sabitliğinin bozulması, merkezi ve güvenli bir şey olarak erkeğin kategorisini garanti eden ?işaretli terim? olarak konumunu değiştirmek olduğu söylenebilir. Bu tür çalışmalar, kadının sanat platformunda görünürlük durumunun ve kadın sanatçı olarak durduğu yerin takibinin getirdiği bir süreç olup, anlatımcı rolünü üstlenmesinin tezahürü olarak ifade edilebilir. Araştırma konusu, daha çok kadın sanatçıların ?kadın bedeni?ne ve bunun paralelinde yer alan, kendi bedenine dair sanatsal tavır ve tutumları çerçevesinde gelişmiştir. Ayrıca, günümüz sanatında ?beden? sürekli gündemde tutulan bir olgu olup pek çok sanatçı tarafından farklı şekillerde ele alınarak, çalışmalara malzeme olmaktadır. Sadece kadın sanatçılarla sınırlandırdığımız konu alanı, kadın sanatçıların bedeni ele alış şekilleri ve nedenleri üzerinden incelenmeye çalışılmıştır. Sonuçta denilebilir ki, bazı kadın sanatçılar, normların parametrelerini ortadan kaldırmak ve kimliğin geleneksel kabullerini kırmak adına kendi bedenlerini ve deneyimlerini marjinal bir şekilde kullanmışlardır. Ayrıca, ?kadınsı? olarak nitelendirilen bazı malzemelerin sanat olarak değerlendirilmesini de sağlamışlardır. Women, within the scope of feminist thought, try to express their own critical views and to analyze how they are exploited in an order more dominantly structured by men. It can be said that these attempts allowed them to come up with an emerging women strategy or politics. In addition, feminists indicate that this situation is a problem of power, which deepens the issue more and more. From this perspective, the greatest contribution of feminism is the awareness of the relations between the gendered subjectivity and representation in the process and the need felt to create a productive mediator between these. The common objective of the artists in question can be said to change the central and secure position of men guaranteeing their category as ?marked term?, thus spoiling the stability of femaleness. These studies can be seen as women?s exposition of the undertaking the narrative role, which is also a process caused by where women stand as artists and by how they look in the platform of art. The subject matter has developed in the scope of the artistic behaviour and attitudes of women artists toward ?women body? and in turn toward their own bodies. On the other hand, ?body?, which is a concept generally kept update in contemporary art and dealt with differently by various artists, has been subject matter of many works. The scope of the study limited to women artists is how they depict body and why they do so. Therefore, it can be said that some women artists have sued their own bodies marginally to put an end to how their identity is conventionally accepted and to eliminate the parameters of norms. In addition, they have made it possible for some subjects considered womanish to be evaluated as art.