Abstract:
Grafik tasarım, kavram olarak tam karşılığını bulduğu ilk dönemlerden itibaren içeriğini sürekli genişleterek bu günkü kapsamına ulaşmıştır. Ancak sürekli artmaya devam ederek günümüze kadar gelen bu kapsam artışı sona ermemiş ve her geçen gün grafik tasarım disiplinine yeni içerikler eklenmiştir. Son dönemde yeni isimlerle, farklı yeni başka alanlara bölünerek bir anlamda yükü hafifletilse bile ortaya çıkan birçok uygulama alanı da yine bir alışkanlık biçiminde grafik tasarım içinde sınıflandırılmıştır. Teknolojik gelişmeler ve çağın gerekleri ile ortaya çıkan yeni iletişim kanalları ve son dönemde kullanılır olan her türlü medyada da, grafik tasarımın konusu içinde kalan, bir ya da birden fazla uygulama alanı bulunabilmektedir. Bazen tasarımcılar öyle konularla karşılaşabilmektedirler ki, o alana egemen grafik üretimler gerçekleştirebilmeleri için, konuya ilişkin bilgiyi alabilmeleri, yorumlayabilmeleri ve özümseyebilmeleri gerekir. Zamanla yarışılan tasarım süreçlerinde bu durum her zaman söz konusu olamayabilmektedir. Ancak bir anlamda zamanın şartları; tasarımcının günümüzde uzmanlaşmış olduğu konularda tasarım üretir hale gelmesini gereklilik haline sokmuştur. Bu çalışma, tasarımcının üretimlerini gerçekleştirirken konuya dair uzmanlığın zorunlu olduğu alanlarından biri sayılan, sosyal bilgilendirme işlevini varlık nedeni diye nitelendirebileceğimiz müzelerle ilgilidir. Grafik tasarımcı, müzeye özel tasarımlar üretecekse, kamuya açık bir hizmet birimi olan müzenin genel yapısını, çalışma alanlarını ve her şeyden önce genel sistematiğini bilmek durumundadır. Çalışma konusu olan müzenin ana özelliklerine dayalı olan ziyaretçi profili, tasarımcının hedef kitlesine denk düşer. Müzenin türü ve alanı da, tasarımcının uzmanlığı ile ilintili olarak yaratım süreci içerisinde önemli yer tutar. Son dönemlerde; müze sergilemeleri gerçekleştiren profesyonel müze tasarım ekiplerinde, grafik tasarım disiplininden gelen tasarımcıların bulunması gerektiği fikri tartışılmayan ortak bir yargıya dönüşmüştür. Bu açıdan bakıldığında ülkemizde mevcut ya da yeni yapılandırılacak müzelerde, konuya dair formasyon taşıması beklenen, grafik tasarım alanına ilişkin önemli sayıda tasarımcı gereksinimi bulunmaktadır. Özgün araştırmalarla geliştirilmeye çalışılan bu tez araştırması, ülkemizde ilgili konuda pratik uygulamalar yapması beklenen tasarımcılara, Askeri Müze özelinde, müzelerde grafik tasarım konusunda bir bakış açısı, yeni deneyimler ve öneriler sunabilirse amacına ulaşmış sayılacaktır. Graphic design has approached to today?s sphere by extending its content since the beginning of the period that has found its concept exactly. However, the extension of this sphere which has continued to grow continuously hasn?t stopped and added new contents to design discipline every day. Even though it has lightened its burden by dividing itself to new domains and names, these new domains also have been classified inside the graphic design as a habit. The new communication channels which have been arose by the technologic advances and the needs of periods and also all the other medias that have been used in the last periods, can findone or more implementation area within the graphic design subject. However, sometimes the designer may face with such subjects that implementing and internalizing the knowledge and producing dominant graphic products may not be so possible in that short design process. Today this situation makes necessary for the designer to produce designing products on some specific subjects and areas. One of these joint working areas is ?museum? where enabling social information can be counted as the reason for existence. If a designer will produce specific designs to a museum, he/she has to know the general structure of a museum as the open service agency to the public, the working areas and more importantly the systematic of this social agency. The visitors? profile which is the subject and the content of the museum can be counted as the target group of designer in this process. The type and the domain of the museum take an important place in the creation process of the designer also. In the last periods, the idea of having designers in professional design teams from designing discipline has become unquestionable mutual idea. Therefore the need for the designers who will bring formation to the existing or the newly configuring museums has arisen dramatically, I believe that the thesis which I am working on will represent new aspects, experiences and suggestions about the museum design to the designers who are expected to work on this subject in our country.