Abstract:
Popüler kültürün, dolayısıyla popüler sanatın yayılma eğilimi gösterdiği 18. yüzyıl sonu ve 19.yüzyıl başlarında Avrupa\'da sosyal yapı içindeki farklılıklar, toplumsal alanda da sınıfsal ayrışmaları keskinleştirmiştir. Bu durum sosyal yaşamı köklü değişiklere taşırken, kültürel düzeyde de sanata yansımasına neden olmuştur. 19. yüzyıl başlarında teknolojinin de gelişmesi ile birlikte sanatın popülerleşmesi, sanat ürününün konularında, buna bağlı olarak biçimlerinde ve üretim/tüketim ilişkilerinde tüm yönelimini salt toplum beğenisine yönelttiği bir tarihsel dönemdir. 20. yüzyıla gelindiğinde, postmodern süreçteki endüstriyel gelişmeler sanatsal alana yansıyarak, kültürel nitelikli gelişmelere neden olmuş ve tüm bu gelişmeler sanat ürünlerinin de meta olarak kullanıldığı kültürel ticarileşmeye yol açmıştır. Ticarileşme, sanat ve kültürel tüm ürünlerin kitlesel üretimi ve tüketimini olanaklı hale getirmiştir. Böylesi değişimler kitsch\'in nesnel koşullarını hazırlamış ve kitsch, tarihte hiçbir sanat akımının ulaşamadığı bir hız ve etki alanıyla, hayatı ve sanatı egemenliği altına almıştır. Kitsch terimi ifade ettiği kavram gibi oldukça yenidir. 1860-1870\'lerde Münih\'deki sanat çevrelerinde ve ressamların jargonunda kullanıma girmiş ve ucuz sanatsal eşyaları tarif etmek için kullanılmıştır. Kitsch\'in uluslararası terim olarak kullanılması 20.yy ilk yarılarına denk gelir. Sözcük anlamı olarak vasatlığı, kötü zevki ya da sanatsal çöpü tarif eden kitsch, estetik yetersizliğin belirlenmesi çabasında, irdelenmesi gereken bir kavramdır. Farklı sanat disiplinlerinde kendini var edebilen ve hızla yayılan kitsch, seramik sanatında da malzemenin kendine özgü nitelikleriyle birlikte geniş bir kullanım alanı bulmuştur. Seramik çamurunun kullanıldığı, süslemeye yönelik, gerçek işlevini aşan her tür seramik ürün, seramik sanatında kitsch kavramıyla yakından ilişki içindedir. Kavramsal olarak kitsch olgusunu irdeleme amacı taşıyan bu tez, pratik olarak ise seramik alanında kitsch\' in var oluşunu kavramaya yönelmiştir. The differences in the social structure of Europe at the end of the 18th century and the beginning of the 19th century when the popular culture and therefore the popular art tended to be extended, has also created clear-cut class differences. While this transformed the society dramatically, it was reflected to arts in the cultural level. The beginning of the 19th century when the technological developments and popularization of arts emerged is a historical period in which the products of art and therefore its production/consumption relationship moved towards the societal appreciation. With the 20th century, industrial developments in the postmodern process were reflected to the domain of arts, creating developments of cultural character and these developments created cultural commercialization in which the art products were used as commodities. Commercialization enabled mass production and consumption of arts and all other cultural products. Such transformations prepared the objective conditions of kitsch and kitsch has taken over the life and arts with a momentum and zone of influence unattained by any other artistic movement in the history. The term kitsch is as new as the meaning it connotes. It started to be used in the jargon of art circles and painters of Munich in 1860s and 70s and used to define cheap artistic products. The usage of kitsch as an international term corresponds to the first half of 20th century. Kitsch, which literally stands for banality, bad taste or artistic waste, should be analyzed in an effort to define aesthetic inadequacy. Kitsch, which was able to exist in different art disciplines and spread rapidly, has found itself an extensive area of use with the help of peculiar characteristics of the material. Every decorative ceramic product in which the ceramic clay was used and exceeded its original function is in close relationship with the term kitsch in the ceramic art. This thesis aims to analyze the kitsch phenomenon conceptually, and apprehend the existence of kitsch in the area of ceramic practically.