Abstract:
This paper reviews theories on centennial decline of the shipping freight market in the nineteenth century period and investigates the causes of great downturn. In the history of maritime transportation, the nineteenth century has a particular importance since the cost of shipping service collapsed to a historical depth in the 300 year horizon. Many scholars investigated this phenomenon and proposed theories to clarify possible reasons for the long term decreasing trend in shipping freights. Most of the propositions are based on technological improvements and their secondary influences. However, the twentieth century was a scientific and technological boom in the history of mankind and productivity gains on shipping service have not been deducted, as it is indicated in theories for the previous century. This paper extends the literature by investigating previous works and discusses the long term effects of life cycles. Bu çalısma dünya deniz ticaretinde navlun fiyatlarının 19. yüzyılda yasamıs oldugu yüzyıllık düsüsün sebeblerini incelemektedir. Son 300 yıl içerisinde deniz ticaretinde en derin ve tarihi bir daralmanın gerçeklesmis olması nedeniyle, 19.yüzyıl deniz ulastırma tarihinde hususi bir yere sahiptir. Bir çok arastırmacı bu dönemi incelemis ve uzun dönem düsüsün muhtemel nedenleri hakkında çesitli teoriler ortaya atılmıstır. Degerlendirmelerin büyük çogunlugu teknolojik gelismeler ve onların ikincil etkileri üzerine yogunlasmaktadır. Ancak, 20. yüzyıl insanlık tarihinde teknolojik gelismeler noktasında 19. yüzyıla nazaran çok daha genis kapsamlı bir dönem olup, bir önceki yüzyılda deniz ticaretine olan etkileri yönündeki degerlendirmelere karsın, navlun fiyatları tarihi bir çıkıs trendi yakalamıstır. Bu çalısma önceki tespitleri incelemekte ve özgün olarak ‘yasam döngüsü' teorisinin bu çerçevedeki uzun dönem etkilerini degerlendirmektedir.