Abstract:
İstanbul Bogazı dar bir su yolu olup Karadeniz'i Marmara Denizi'ne baglamaktadır. İstanbul Bogazı'nın dar ve derin olması, akıntılar ve kötü hava kosulları gibi cografi ve seyri sınırlayıcı kosulları deniz kazalarının baslıca nedeni olmaktadır. Çalısmada, İstanbul Bogazı'nın cografi, meterolojik, hidrografik ve osinografik, stratejik ve çevresel özellikleri, seyir düzenleri ve deniz trafigi, deniz kazaları genel olarak incelenmistir. İstanbul Bogazı'nda "Sag Seyir Düzeni"nin uygulandıgı 1982 yılından 2008 yılı sonuna kadar meydana gelen kazalara iliskin Frekans Dagılımı ve ikili iliski Analizi (X2) gibi istatistiksel analizler yapılmıstır. Genel bir degerlendirme yapılmıs olup İstanbul Bogazı'nda meydana gelebilecek kazaların önlenmesine iliskin alınması gereken önlemler önerilmistir. The Strait of İstanbul, is a narrow channel and links the Black Sea to the Sea of Marmara. Geographical conditions and navigational constraints of the Strait, i.e. narrowness, depth, currents and bad wheather conditions constitute the main parameters contributing to marine casualties in the Strait of İstanbul. In the study navigational constraints of Strait of İstanbul as like geographical, meterological, hydrographical, oceanographical, strategic and environmental features, maritime traffic and maritime accidents are reviewed. The casualties that occured from the "right-side up" scheme period 1982-2008 are analysed by using the statistical methods as like frequency distribution and Chi Square (X2) analysis General evaluation is conducted and required measurements are proposed to ensure safety navigation and environment.