Abstract:
Dünyanın her gün artan enerji ihtiyacını karsılayabilmek için her ne kadar alternatif enerji arastırma ve yatırımları devam etse de, yakın gelecekte petrol basta olmak üzere fosil yakıtları birincil enerji kaynagı olmaya devam edecektir. Özellikle SSCB'nin dagılmasından sonra ekonomik özerkligini kazanan Orta Asya ülkeleri, sahip oldukları zengin hidrokarbon rezervlerini uluslar arası pazara ulastırarak, ülklerinin ekonomik ve refah düzeylerini arttırmaya çalısmaktadır. Petrol ve dogalgaz kaynaklarının boru hattı ile iletimin mümkün olmadıgı durumlarda iletim dev tankerler kullanarak deniz yolu ile yapılmaktadır. Bu tankerlerin rotası Türk Bogazları üzerinden geçmektedir. Bölge petrollerin tamamının Türk Bogazları'ndan tasınması teknik olarak mümkün olmadıgı gibi mevcut tehlikeli yük trafigi Bogazların emniyetini ciddi olarak tehdit etmektedir. Bu yüzden Hazar petrollerinin alternatif güzergahlardan boru hatlarıyla tasınması en ideal yol olarak tesvik edilmelidir. Although the studies and investments on alternative energy resources to meet the increasing energy demand of the world are going on, in the near future oil and other fossil fuels will continioue to be the primary energy resources. Especially after the collapse of Soviet Union, newly independent states started to trade their oil and gas resources to world market aiming to develop their economies and life standards. Where oil and gas can not be transported by pipelines, it is transported by sea using huge tankers. These tankers route pass through the Turkish Straits. Transportation of all Caspian and Middle Asia oil through Turkish Straits is not technically possible and also this dangerous cargo transportation threatens the safety of the Straits. Therefore, alternative oil pipeline projects should be encouraged as the ideal mode of transportation of the Caspian oil.