Abstract:
Türkiye-Mısır Ro/Ro Konteyner Hattı Ekonomik Etüdü, 1989-2005 yılları arasında, Türkiye'nin tüm dünya ülkeleri ve Serbest Bölgelerini kapsayan dıs ticaret tasıma gerçeklesmeleri baglamında TÜ_K verilerinden özel bir planlama çerçevesinde elde edilen verilerden son 5 yıllık kısmı (2001-2005) kullanılarak analiz edilmistir. Analizler için dikkate alınan 2005 yılı verileriyle, 7 ülke bazlı arastırmada Ro/Ro Konteyner nitelikli 4.000 Ton/Gün ihracat ve 2.000 Ton/Gün civarında ithalat miktar hareketi saptanmıstır. Bu durumda Türkiye'den _stanbul, _zmir ve Mersin limanlarından birinin esas alınması halinde; _stanbul – Mısır için 6.000 – 7.000 DWT kapasiteli bir gemi ile haftada 1 tam sefer, _zmir – Mısır için 2 haftada 3 tam sefer ve Mersin için haftada 2 tam sefer yapılabilecegi hesaplanmıstır. Ro-Ro/Konteyner gemisi, tasıt ve konteyneri birlikte tasıyabilen gemidir. Otomobil dısında TIR yüklerinin konteynerize edilebilecegi varsayıldıgında karsılıklı konteyner kapasitesi; 7 ülke bazı için azami 300 konteyner/TIR/gün, 16 ülke bazı için azami 550 konteyner/TIR/gün olacaktır. Arastırma konusu hat kapsamındaki ülkeler Türkiye'nin ihracatında giderek önemli yer tutan ülkelerdir. Böyle bir pazarın ulasım sorunu için hizmet oturana kadar devlet destegi talep edilebilir. Zira, yapılan arastırmalar, tasıma(navlun) ödemelerinin uzaklıklara göre degismesine ragmen, ortalama toplam dıs ticaret degerinin %12 ila %15'ine tekabül ettigine isaret etmektedir. Buna göre, Türkiye ile Mısır Hattı Ülkeleri arasında 2005 yılında sadece Ro/Ro Konteyner tasımaları kapsamında ve %10 navlun ödemesi varsayımıyla; 16 ülke bazında 636, 7 ülke bazında ise 360 milyon USD navlun ödemesi söz konusudur. Bu meblag, Türkiye'nin 2005 yılındaki 71,56 milyar dolarlık toplam ihracatının yaklasık %7'sidir. The economic study of Turkey-Egypt Container Line has been analyzed in the context of Turkey's foreign trade realizations between all world countries embracing Free Trade Zones, between years 1989-2005 with the data obtained from Turkish Statistic Institution (TSI) and of these data last 5 years (between 2001-2005) have been used with a special planning. With the 2005 data taken into consideration, based on 7 countries research, containerized, 4000 Ton/day export and 2000 ton/day import movements have been determined. According to this situation, taking Istanbul Port Izmir Port or MersinPort as basis, it has been calculated that between Istanbul and Egypt with a 6000 – 7000 DWT capacity vessel a full course in a week, between Izmir – Egypt 3 full courses in 2 weeks and for Mersin port 2 full course s in a week could be done. A Ro/Ro container vessel is a vessel that can carry both veichles and containers together. Excluding the automobiles, assuming that TIR cargo can also be containerized, reciprocal container capacity taking 7 countries as basis max. 300 containers/TIR/day, taking 16 counties as basis 550 containers/TIR/day. The countries in the context of this study are the countries gaining importance in Turkey's exportation day by day. For such market's transportation problems, state support can be demanded. Furthermore, according to researches conducted, freight payments, eventough the frieght payments changes according to distances, are 12% - 15% of the avarage total foreign trade value. So, in the context of Turkey – Egypt Region Countries in 2005 with only Ro/Ro Container cargo, assuming 10% freigt payment, there is based on 16 countries 636 million USD, based on 7 countries 360 million USD payment.This payment is 7% of the Turkey's exportation in 2005