Abstract:
Although global economic crisis, rising competition among shipowners forces them to have vessels and fit the vessels with qualified seafarers.From the view point of shipowners and managers, the problem is recruiting and employing competent seafarers and keeping them employed by the same company regularly. Seafarers work at the shipping company during a contract term and they have chance to change the company upon completion of the contract. However, flexible wage scales and competition between companies make it difficult to recruit qualified crew members and maintain their loyalty for the company. The main focus of this paper is to search for the methods to improve seafarer recruitment and employment practices in order to manage seafarer's loyalty for the company consistently. This study also aims to investigate shipping and ship management firms' viewpoints on seafarer related problems at their countries. The study will focus on 5 developing maritime countries such as Turkey, Ukraine, India and Philipines. To provide the approaches of the shipping companies in terms of seafarer recruitment and promotion related problems, a questionnaire has been applied to crew managers of shipping companies and/or crew recruitment managers of manning companies. The paper concludes with proposals on certain convenient alternative(s) for shipping and manning firms on future decisions in the light of the research. Global ekonomik krize ragmen, gemi sahipleri arasında artan rekabet, onları gemi almaya ve bu gemileri kalifiye gemi personeli ile donatmaya zorlamaktadır. Gemi sahipleri ve isletmeciler açısından bakıldıgında, ana sorun uygun gemi adamlarını temin etmek ve kalifiye personele is vererek onların aynı kurumda düzenli olarak görev yapmasını saglamaktır. Gemiadamları bir sirkette bir kontrat dönemi boyunca çalısır ve kontrat süresinin dolmasına mütakip baska bir sirket ile anlasma sansına sahip olurlar. Bununla birlikte degisen maas skalaları ve sirketler arasındaki rekabet; kalifiye personeli temin etmeyi ve onların sirkete olan baglılıklarını korumayı zorlastırmaktadır. Bu çalısmanın ana odak noktası, gemiadamlarının teminini gelistirmek ve onların çalıstıkları kuruma olan baglılıklarını düzenli kılmak için gerekli uygulamaları incelemektir. Aynı zamanda söz konusu çalısma, farklı ülkelerdeki farklı denizcilik ve isletmecilik firmalarının personele iliskin sorunlara olan bakıs açılarını da arastırmaktadır. Bu kapsamda çalısma; Türkiye, Ukrayna, Hindistan ve Filipinler gibi gelismekte olan bes denizcilik ülkesine odaklanmaktadır. Arastırmanın amacına yönelik olarak, denizcilik sirketlerinin personel temini ve terfilerine iliskin sorunlarla ilgili yaklasımlarını belirlemek amacıyla, sirketlerin personel yöneticilerine/müdürlerine bir anket uygulanmıstır.Çalısma, denizcilik sirketleri ve isletmecilerine çesitli alternatiflere uygun öneriler ile sonuçlandırlmıstır