dc.contributor.author |
Ece, Nur Jale
|
|
dc.date.accessioned |
2015-09-08T16:28:52Z |
NULL |
dc.date.available |
2015-09-08T16:28:52Z |
NULL |
dc.date.issued |
2012 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/20.500.12397/855 |
NULL |
dc.description.abstract |
This paper attempts to analyze the accidents occured in The Strait of İstanbulduring the "right-side up" scheme period 1982-2010 by using the statistical methods aslike frequency distribution, Chi Square (χ2) Analysis to purpose further requiredmeasurements to ensure safety navigation and environment in the Strait of İstanbul. Thispaper's findings consist of the following: (i) collisions were the most common type ofaccident in the Strait of İstanbul respectively groundings; (ii) the most of the accidents areattributed to human error; (iii) the Strait of İstanbul faced the most ship accidents in theFirst Zone (Haydarpaşa-Eminönü and Ortaköy-Çengelköy); (iv) the most number ofaccidents occurred between the years 1982-1993 before the The Maritime TrafficRegulations have been implemented; (v) the least number of accidents occurred after theimplementation of the Vessel Traffic Services (VTS) in 2004; (vi) there is a statisticalrelationship between type of the accident and reason and zone of accident; type of ship andtype of accident; ship flag and and zone of accident. Bu makalede İstanbul Boğazı'nda seyir emniyeti ve çevre güvenliğini sağlamakiçin alınan tedbirlere ilaveten öneriler yapmak amacıyla İstanbul Boğazı'nda "Sağ ŞeritDüzeni"nin uygulanmaya başladığı 1982 yılından 2010 yılına kadar meydana gelenkazaların frekans dağılımı, Ki-Kare (χ2) İlişki Testi gibi istatistiksel analizleri yapılmıştır.Söz konusu analiz sonuçlarından elde edilen bulgulardan şu sonuçlar çıkarılmıştır: (i)İstanbul Boğazı'nda en fazla kaza türü çatışma daha sonra karaya oturmadır; (ii) En fazlakaza insan hatası nedeniyle meydana gelmiştir; (iii) İstanbul Boğazı'nda en fazla kaza I.Bölgede (Haydarpaşa-Eminönü and Ortaköy-Çengelköy) meydana gelmiştir; (iv) En fazlakaza "Türk Boğazları Tüzüğü"nün uygulanmaya başlanmasından önce 1982-1993 yıllarıarasında meydana gelmiştir; (v) En az kaza "Gemi Trafik Hizmetleri (VTS)'nin 2004yılında uygulanmaya başlanmasından sonra meydana gelmiştir; (vi) Kaza türü ile kaza nedeni ve kaza bölgesi, gemi türü ile kaza türü ve gemi bayrağı ile kaza bölgesi arasındaistatistiksel olarak anlamlı bir ilişki vardır. |
en_US |
dc.language.iso |
en |
en_US |
dc.publisher |
Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi |
en_US |
dc.subject |
<p>The Strait of İstanbul, ship accident, accident analysis,İstanbul Boğazı, gemi kazası, kaza analizi<br _mce_bogus="1"></p> |
en_US |
dc.title |
ANALYSIS OF SHIP ACCIDENTS IN THE STRAIT OF İSTANBUL |
en_US |
dc.title.alternative |
İSTANBUL BOĞAZI'NDA MEYDANA GELEN DENİZ KAZALARININ ANALİZİ |
en_US |
dc.type |
Article |
en_US |