Abstract:
Özellikle son yıllarda sektöre giren aktör sayısının fazlalığı ile artan rekabetin kalite tanımını genişletmesi ve artan inşaat faaliyetleri ile iş hacminin mimarlık ofisleri üzerinde kurduğu büyüme baskısı mimarları kurumsallaşmaya ve sezgiye dayalı yönetim biçimleri yerine müşteri odaklı, profesyonel yönetim biçimlerini araştırmaya zorlamaktadır. Bu noktada çalışmanın amacı; Japonya'nın İkinci Dünya Savaşı'ndan sonraki hızlı yükselişinin anahtarı olarak gösterilen, üretim ve hizmet sektöründe geniş kullanım alanı bulmuş ve başarısı kanıtlanmış, müşteri odaklı kalite yönetim biçimlerinin en popüleri olan toplam kalite yönetiminin mimarlık sektörüne uyarlanmasına temel olacak unsurları, ”˜mevcut durumun belirlenmesi ve yorumlanması' yöntemi ile belirlemektir. Literatürdeki bakir bir alanı doldurmayı amaçlayan keşifçi çalışma için kamuda bilinirliği yüksek, kaliteli işler üreten dokuz mimar ile standartlaştırılmış açık uçlu görüşmeler yapılmış, kalite algısı ve TKY ilkelerinin mimarlık ofislerinin yönetim anlayışındaki karşılıkları ile ilgili yanıtlar kaydedilmiş, deşifre ve analiz edilerek yorumlanmıştır. Sonuçta, tasarlama işinin bir parçası olarak, herhangi bir yönetim biçimi ile ilişkilendirilmeden kullanılan yöntemlerin TKY ilkeleri ile benzerlikleri tespit edilmiş ve bazı aksayan yönleri için çözümler ifade edilmiştir. TKY'nin mimarlık ofislerine uyarlanmasına yardımcı olacak ve tezin bulgularından yola çıkarak yapılabilecek yeni çalışmalar için geliştirilmiş öneriler de yine sonuçlar arasındadır. The broadening definition of quality in architecture as a result of increasing competition with many new entries, and the growth pressure that rising construction activities and volume put on architecture firms are all driving architects to get corporate and look for professional, customer oriented management styles instead of intuitive ones. In that respect, by describing and understanding the current state of affairs, this study's objective is to identify aspects that will lay the ground for the architectural applications of Total Quality Management (TQM) -the most popular form of customer focused quality management systems- which is shown as the key to Japan's rise after World War II and has proven widespread use and success in manufacturing and service industries. For this expoloratory study that aims to fulfill an unadressed gap in the literature, nine standard in depth interviews were done with publicly recognized and qualified architects. Responses regarding their perception of quality and their approach towards TQM applications in their management philosophies were recorded, transcribed, analyzed and interpreted. Consequently, similarities were noticed between TQM principles and unclassified methods that are currently used as part of the design process; and solutions were proposed for some problematic areas. Suggestions for TQM's implementation in architecture firms and for future work that may follow the implications of this study are also indicated in the results section.