Abstract:
Bu projenin amacı debriyaj sistemlerinde kullanılan diyafram yayların karakteristiğinin incelenmesi ve çalışma şartlarına bağlı olarak optimizasyonudur. Proje kapsamında Dönmez Debriyaj firması ile birlikte, firmanın talepleri doğrultusunda, diyafram yay tasarım ve testleri süreçlerinde yaşamış oldukları problemlere çözüm bulunmasına çalışılmıştır. Bu çalışmada ilk olarak standart bir diyafram yayın yay karakteristiği nümerik ve teorik yöntemler ile belirlenerek birbirleri ile karşılaştırılmıştır. Sonrasında Dönmez Debriyaj bünyesinde üretilen iki farklı diyafram yayın karakteristiği, çalışma şartlarındaki davranışı bilgisayar ortamında simule edilmiş, elde edilen sonuçlar ile gerçek test sonuçları karşılaştırılmıştır. Buna ek olarak her iki yayın, çalışma şartlarındaki davranışı farklı diyafram yay ölçüleri ve montaj lokasyonları için optimize edilmeye çalışılmıştır. Projede diyafram yayların tasarım ve katı modelleme çalışması Pro-engineer-Wildfire (Versiyon 2.0) programı ile parametrik olarak modellenmiştir. Nümerik analizler Ansys-Workbench (Versiyon 11) programı ile yapılmıştır. Nümerik sonuçlar ile test sonuçları her iki diyafram yay için ayrı bölümlerde karşılaştırmalı olarak incelenmiş, projenin genel olarak değerlendirilmesi ise değerlendirmeler bölümünde ele alınmıştır. The purpose of the project is to observe the characterstics of the diaphragm springs used in clutch systems and their optimatizations according to their environment. It is tried to find solutions within the project with Dönmez Debriyaj where the firm encounters during the design and tests of the spring. In this study, firstly, the spring characteristic of a standard spring is solved and compared by using analytic and numerical methods. Furthermore, the characteristics and the behaviour during working of the two different diaphragm sprigs that are produced by Dönmez Debriyaj are simulated and the simulation results are compared with the test results. Additionaly the behaviour of these springs during working are optimized for different spring measure and montage locations. Pro-engineer-Wildfire(version 2.0) are used in the design and the solid modeling of the springs in the project. Numerical simulations are done by using Ansys-Workbench (Version 11). The numerical and test results are observed for each diaphragm spring in different chapters by comparing each of them. The general evaluation of the project is given in the conclusion.