Abstract:
Bu tezde denizcilikte kullanılan PVC/GRP sandviç kompozitlerin kırılma tokluğuna çevrenin etkisi deneysel olarak incelenmiş ve deneysel çalışmayı doğrulamak için bir paket program ile sonlu elemanlar yöntemi analizi yapılmıştır. İlk olarak on adet PVC (Poly Vinly Chloride) çekirdek ve GRP (Cam Takviyeli Plastik) yüzey malzemesinden oluşan sandviç numuneler el yatırması metodu ile üretilmiştir. Daha sonra beş adet numune, çekirdek malzemesinin yan yüzeyleri epoksi ile boyanıp Türk Standartları Enstitüsünde (TSE) yaşlandırma işlemine tabii tutulmuştur. Son olarak numunelerin kırılma tokluklarını araştırmak için Mod I çekme deneyi tüm on numune için uygulanmıştır. Diğer taraftan sonlu elemanlar yöntemiyle yapılacak analizde kullanmak üzere, kuru numune ve yaşlandırma işlemi uygulanmış numunelerin elastisite modülü ve Poisson oranı tespiti için yine çekme deneyleri yapılmıştır. Analiz sonuçları deney sonuçlarını yüzde 1 den daha az hata oranı ile doğrulamaktadır. In this thesis environmental effect on fracture toughness of PVC/GRP sandwich composite materials in marine use was experimentally studied and finite element analysis was performed by a packet program to verify experimental studies. First of all ten PVC (Poly Vinly Chloride) core and GRP (Glass Reinforsed Plastic) face sandwich composite specimens were produced by hand lay up method. After that, side areas of the core of five specimens were painted by epoxy and conditioned in Turkish Standartization Enstitude (TSE). Finally, to investigate fracture toughness of specimens Mode I tensile test was conducted for all ten specimens. In conclusion, tensile tests were again performed to investigate tensile modulus and poisson ratios of dry and wet specimens which were required for FEM analysis. Finite element analysis results verified the test results by less than 1% error rate.