Abstract:
Bu tezde, ağır ticari araçların kabin süspansiyonları için daha iyi ve kompakt bir tasarım sağlanabilmesi için model tabanlı bir yaklaşım uygulanmıştır. Matlab/Simulink ortamında 7 serbestlik dereceli bir model ve Solidworks ve Matlab/Simmechanics ortamında çok serbestlik dereceli modeller inşa edilmiştir. Zaman ve frekans domeninde elde edilen sonuçlar uluslar arası standart olan ISO 2631-1 `e göre değerlendirilmiştir. Daha sonra tasarım seçenekleri daha kompakt bir kabin süspansiyonu tasarımı içi çözüm seçeneği elde edebilmek için grafik olarak çizdirilmiştir. İki simülasyon arasındaki farklar incelenmiş ve aradaki farklılıkların nedenleri araştırılmıştır. Kullanıcı dostu bir kullanıcı ara yüzü tasarlanmış ve bu sayede çabuk ve hızlı bir şekilde sonuçların elde edilebilmesi sağlanmıştır. Simülasyonların sonunda seçilen yeni parametrelerle sürüş konforunda önemli derecede artış sağlanmıştır. In this thesis, a model based approach have been applied in order to provide a better and compact design for heavy duty trucks? cabin suspensions. A 7 DOF half truck model was built in Matlab/Simulink and a multi DOF model was built in Solidworks and Matlab/Simmechanics. For the time and frequency domain the results are evaluated accoring to ISO 2631-1 standard. Then the design options have been plotted in graphics in order to provide a compact choice of solution for cabin suspension design. The differences in the results of two simulations have been observed and the reasons are discussed. A user friendly guide user interface has been developed in order to obtain quick results and easy parameter selection. After the simulations a significant performance improvement in the ride comfort has been obtained.