Abstract:
TÜBİTAK 109M637 nolu proje kapsamında gerçekleştirilen bu tez çalışmasında, köprü ayakları etrafındameydana gelen oyulmaları önlemek amacıylakullanılan yöntemler deneysel olarak araştırılmıştır. Deneyler, Dokuz Eylül Üniversitesi Mühendislik Fakültesi İnşaat Mühendisliği Bölümü Hidrolik Laboratuvarı'nda mevcut80 cm genişliğinde, 18,6 m uzunluğunda ve 75 cm yüksekliğindeki dikdörtgenkanalda gerçekleştirilmiştir. Kanal tabanına serili malzeme üniform olup koruyucu önlem olarakriprap ve yaka kullanılmıştır. Deneyler kararsız akım koşullarında gerçekleştirilmiştir. Köprü ayağı etrafında meydana gelen oyulmalar zamana bağlı olarak ölçülmüş ve kullanılan koruyucu yöntemin oyulma derinliğini ne ölçüde azalttığı belirlenmiştir. Deneysel bulgular ilgili mevcut literatür bilgileri ile de karşılaştırılmış ve yorumlanmıştır. In this thesis, methods of countermeasures to prevent local scour around bridge pier were investigated experimentally within the scope of the TUBİTAK 109M637 project. The experiments were carried out in a rectangular flume of 80 cm width, 18.6 m length and 75 cm depth which was available in the Hydraulic Laboratory of the Civil Engineering Department at DokuzEylul University. The bed material of the flume was uniform and riprap and collar were used as countermeasure practices. The temporal variations of scour depth weremeasuredand the efficiency of various preventive means was determined. The experimental results were compared and interpreted in the light of available literature