Abstract:
Bu araştırmanın amacı, okumaya karşı olumlu ve olumsuz tutuma sahip 6. sınıf öğrencilerinin Türkçe <br>dersinde kullandıkları okuduğunu anlama stratejileri ve yaratıcılık düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. <br>Betimsel bir model niteliğinde olan araştırmanın evrenini 177, örneklemini ise 137 ilköğretim 6. sınıf öğrencisi <br>oluşturmuştur. Araştırmanın verileri, Torrance Yaratıcı Düşünme Testi (Sözel A Formu), Okumaya Yönelik <br>Tutum Ölçeği ve Okuduğunu Anlama Stratejileri Ölçeği ile toplanmıştır. Araştırmada elde edilen veriler SPSS <br>programında çözümlenmiştir. Verilerin analizinde Ortalama, Standart Sapma, Varyans Analizi, Scheffé Testi <br>kullanılmıştır. Bu araştırmada elde edilen bulgular, okumaya karşı olumlu tutuma sahip öğrencilerin okuduğunu <br>anlama stratejilerini, okumaya karşı olumsuz tutuma ve orta düzeyde tutuma sahip öğrencilere göre daha sık <br>kullandıklarını göstermiştir. Okumaya karşı tutum ile kullanılan okuduğunu anlama stratejileri arasında orta <br>düzeyde anlamlı ilişki bulunmuştur. Ayrıca öğrencilerin yaratıcılıklarının akıcılıktan özgünlüğe doğru düşüş <br>gösterdiği tespit edilmiştir. Ancak okumaya karşı tutumlarına göre öğrencilerin yaratıcılıkları arasında önemli <br>bir farka rastlanmamıştır. </p> The aim of this research is to study the relation between the reading comprehension strategies used in the <br>Turkish lessons and creativity levels of 6th<br> grade students who have positive or negative attitudes towards <br>reading. The horizon of the research, which has a descriptive model, consists of 177 elementary students with <br>137 sample elementary students. The data of the research has been acquired from Student Information Form <br>developed by the researcher, Torrance Test of Creative Thinking (A Form), Attitudes Towards Reading Scale <br>and Reading Comprehension Strategy Scale developed by KILIÇ and AÇIKGÖZ. The data acquired from the <br>research is analyzed in SPSS program. Average, Standard Deviation, Variance Analysis, Scheffé Test is applied <br>for the analyses of the data. The discoveries in this research shows of the students who has a positive attitude <br>towards reading uses reading comprehension strategies much more frequently than the students who has a <br>negative or moderate attitude towards reading. According to the findings of the study: there is relation which is <br>meaningful and moderate level between the reading comprehension strategies and attitudes towards reading. <br>Also, it has been determined that the the creativity of the students falls form fluency to originality. Yet, there has <br>been observed no important difference between students according to their attitude towards reading. <br></p>