Abstract:
Araştırmamız, Mevlana'nın Mesnevi'sinden ilköğretim okulları için seçilen hikayelerin eğitsel yönünün incelenmesi ile ilgilidir. Yaptığımız çalışmada: Mehmet Zeren'in hazırladığı "Mevlana'nın Mesnevisinden Seçme Hikayeler" , Emine Sevim'in hazırladığı "Mesnevi'den Seçme Hikayeler", Sadık Yalsızuçanlar'ın hazırladığı "Mesnevi'den Hikayeler" adlı eserler incelenmiştir. Her kitapta, çoğunluğu aynı olmakla birlikte, Mesnevi'deki hikayelerin seçimi konusunda farklılıklar olduğu görülmüştür. Çalışmamızın başında Mevlana'nın hayatı, eserleri, eğitim anlayışı ile hikaye türü ve Mesnevi hakkında gerekli açıklamalar yapılmış, çalışmamızda yaptığımız değerlendirmelerin dayandığı temeller ortaya konulmuştur. Hikayeler üslûp, varlık ve şahıs kadrosu, vurgulanan kavramlar ve kullanılan yöntemler açısından incelenmiş, hikayelerde kullanılan eğitsel unsurlara değinilmiştir. Her konu, en uygun örneklerle açıklanmaya çalışılmıştır. Eğitsel cümleler de, uygun konu başlıklarıyla birlikte sunulmuştur. Mevlana'nın hikayelerinde gizli olan mesajlara ulaşılması için ufak ipuçları verme ve hikayelerin anlaşılırlığını destekleme amacı güdülmüştür. Hikayelerdeki her unsurun kullanım amacı açıklanarak eğitime sağladığı katkıya da değinilmiştir. Çalışmamızda ulaştığımız sonuçlar, tüm bu bilgi ve değerlendirmeler sonucu elde edilmiştir. Our research is about the educational aspects of the stories chosen from Mesnevi of Mevlana for primary schools. In the research we carried out, "Selected Stories From Mevlana's Mesnevi", prepared by Mehmet Zeren, " Selected Stories From Mesnevi" , prepared by Emine Sevim and "Stories From Mesnevi", prepared by Sadık Yalsızuçanlar were invastigated. In each book, in spite of the similarities, it was seen that there were differences in the selection of stories. At the beginning of our study: the life of Mevlana, his works, educational perspective and style of his stories and Mesnevi were explained. The basis of the evaluations made in the study were emphasized. The studies were researched in terms of style, content of characters emphasized concepts and methods used. Educational components used in stories were also mentioned. Each subject is studied using the most appropriate examples. Informative sentences were presented with the suitable headlines. It is aimed to give minor clues to understand the hidden messages in Mevlana's stories and support the incomprehensibility of the stories. The purpose of using every components in the stories were explained and its contribution to the education is also mentioned. The result of our study is the product of all these information and evaluations.