DSpace Repository

İlköğretim 8. sınıf Türkçe kitaplarındaki olaya dayalı metinlerin, öğrencilerin söz varlığını geliştirmedeki etkisi

Show simple item record

dc.contributor.author Erkul, Ayşe Betül
dc.date.accessioned 2015-11-18T15:09:23Z NULL
dc.date.available 2015-11-18T15:09:23Z NULL
dc.date.issued 2008
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.12397/7336 NULL
dc.description.abstract Ana dili öğretiminin en önemli aracı, ders kitaplarındaki metinlerdir. Metinler de, öğrencilerin söz varlığı için son derece önemlidir. "Olaya dayalı metinlerdeki söz varlığının öğrencilerin söz varlığına etkisi"nin ele alındığı bu araştırmada, ilköğretim 8. sınıf öğrencileri hedef alınmıştır. Bugüne kadar yapılan söz varlığı araştırmalarıyla hangi kelimenin, ne kadar ve nasıl öğretileceği ortaya konulmaya çalışılmıştır. Böylece, daha çok, zihin faaliyetlerinden oluşan eğitim ve öğretim sürecine nereden başlanacağı bilinecektir. Bu çalışmada; söz varlığına açıklık getirilip, söz varlığının Türkçe Eğitimi Programındaki yerinden söz edilmiştir. Daha sonra temel dil becerilerindeki söz varlığı incelendi, en sonunda da söz varlığında metinlerin rolü ve söz varlığını geliştirme yolları etkinliklerle pekiştirilmiştir. Bulgular değerlendirilmiş, ulaşılan sonuçlar dikkate alınarak öneriler sıralanmıştır. The most important means of teaching native language are the texts on the lesson books. The texts are also too important for the students' vocable circumstances. The students at the class of 8 in the Primary school are the target group fort his research. In this research; it was carried out the effects of vocable circımstances of texts ‘based on events' on the students' vocable circumstances. With the results of the researchs that have been done so far; it was aimed at which word would be taught how many times and how. In thıs way, it will be known from where the period of teaching and education involving more mental activities will be started. In this study; the vocable circumstance was explained and the vocable circumstance on the Turkish education programme was mentioned. Then, the vocable circumstances on the basis language skill were investigated. At the end of this study; the roles of the texts on the vocable circumstances and the ways of developing vocable circumstance were consolidated by the means of activities. Indications were evaluated and the intimations were arranged by considering the results that were gained in this study. en_US
dc.language.iso tr en_US
dc.publisher DEÜ Eğitim Bilimleri Enstitüsü en_US
dc.subject en_US
dc.title İlköğretim 8. sınıf Türkçe kitaplarındaki olaya dayalı metinlerin, öğrencilerin söz varlığını geliştirmedeki etkisi en_US
dc.title.alternative The effect of texts based on events on the 8th grade elementary school Turkish books in the developing vocable circumstances skills of the 8th grade elementary school students en_US
dc.type Thesis en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account