Madde bağımlısı ergenlerin yakınlarında ayrılma düzeylerinin , ebeveyn tutumlarının , madde bağımlısı olmayan ergenlerle karşılaştırılarak incelenmesi bu araştırmanın temel konusudur. Araştırmamızda 52 madde bağımlısı ve 57 madde bağımlısı olmayan toplam 109 Türk ergenin yakınlarından ayrılma- bireyleşme düzeyleri , aile hayatları ve çocuk yetiştirme tutumları arasındaki ilişki karşılaştırılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre madde bağımlısı ergenlerin sağlıklı ayrılma ile ilgili puanları anlamlı derecede düşükken , yutulma anksiyetesi , bakım arama, ihtiyacı inkar etme , reddedilme beklentisi alt ölçeklerinden aldıkları puanlar kontrol grubu ile karşılaştırıldığında istatistiksel olarak anlamlı derecede yüksektir. Araştırmamızda madde bağımlısı olan ve madde bağımlısı olmayan ergenlerin aile hayatı ve çocuk yetiştirme tutumlarında istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılaşma bulunmamıştır. Madde bağımlısı ergenlerin kendi grupları içerisinde yapılan karşılaştırmalarda anne eğitim düzeyi, baba eğitim düzeyi , çocukluk yaşantılarında kurulan ebeveyn ilişkileri vb.. değişkenlerin ayrılma- bireyleşme süreçlerinde ki farklılaşmalar araştırma bulguları arasındadır.
ABSTRACT Study of the levels of separation of drug-addicted adolescents, parental attitudes through comparison with non-drug-addicted adolescents is the basic subject matter of this research. In our research, the relation between the separation/individualization levels, family lives and child upbringing attitudes of 52 drug-addicted and 57 non-drug-addicted adolescents, making a total of 109, is compared. According to the results of the research, while the points of the drug-addicted adolescents are low to a meaningful extent in terms of healthy separation, their points which they have obtained in the sub-scales of absorption anxiety, care-seeking, need denial and refusal expectation are high to a meaningful extent when compared to the control group. In our research, no meaningful differentiation has been found in the family lives and child upbringing attitudes of the drug-addicted and non-drug-addicted adolescents in statistical terms. In the comparisons carried out within the own groups of the drug-addicted adolescents, the differentiations in the separation/individualization process of such variables as mother's educational level, father's educational level, parental relationship established in childhood, etc. are among the research findings.