Abstract:
Bu araştırma ilköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin akademik benlik saygısı düzeyleri ile Türkçe, Matematik, Fen ve Teknoloji ve Sosyal Bilgiler ders başarıları arasındaki ilişkiyi araştırmak amacıyla yapılmıştır. Çalışmada belirtilen sınırlılıklar ve amaçlar çerçevesinde varılan durumu ortaya koyucu betimsel türde bir araştırma olan bu araştırmada, örnekleme alınan öğrencilere Coopersmith tarafından geliştirilen ve Pişkin (2003) tarafından Türkçeye çevrilen "Benlik Saygısı Ölçeği" uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS 11.0 istatistik programı aracılığıyla çözümlenmiş, çözümleme sırasında cinsiyet ve ilçe değişkenleri için t-testi, aritmetik ortalama, standart sapma; okul türü, anne ve babanın öğrenim durumu, ailenin aylık geliri, öğretmen değiştirme, okul değiştirme ve öğretmenlerinin kendilerine olan sevgilerinin algılama durumları değişkenleri için aritmetik ortalama, standart sapma ve varyans analizi kullanılmıştır. Gruplar arası farklılığın kaynağını belirlemede Scheffe testi kullanılmıştır. Gruplara göre akademik benlik saygısı düzeyleri ve ders başarıları arasındaki ilişkiyi belirlemek için korelasyon analizi yapılmıştır. Araştırma sonucunda ulaşılan bulgularda, öğrencilerin cinsiyetlerine göre akademik benlik saygısı ve ders başarıları arasında kız öğrenciler lehine anlamlı bir fark bulunmuştur. Kız öğrencilerin akademik benlik saygısı düzeyleri ile ders başarıları arasındaki ilişki erkek öğrencilere göre daha yüksek düzeyde gerçekleşmiştir. Öğrencilerin bulundukları ilçelere göre hem akademik benlik saygısı düzeyleri ve hem de ders başarıları arasında Torbalı ilçesindeki öğrenciler lehine anlamlı bir fark bulunmuştur. Bayındır ilçesindeki öğrencilerin akademik Benlik Saygısı düzeyleri ile ders başarıları arasındaki ilişki Torbalı ilçesindeki öğrencilere göre daha yüksek düzeyde gerçekleşmiştir. İkili öğretimde okuyan öğrencilerin akademik benlik saygısı düzeyleri ve ders başarıları, birleştirilmiş sınıf ve normal öğretin yapan ilköğretim okullarındaki öğrencilerin akademik benlik saygısı düzeyleri ve ders başarılarından daha yüksek düzeyde gerçekleşmiştir. Korelasyon analizi sonuçlarına göre, normal öğrenim yapan ilköğretim okullarındaki öğrencilerin akademik benlik saygısı düzeyleri ile ders başarıları arasındaki ilişki diğer gruplara göre daha yüksek düzeyde gerçekleşmiştir. Anne ve babanın öğrenim durumu yükseldikçe öğrencilerin akademik benlik saygısı ve ders başarılarının yükseldiği görülmüştür. Öğrencilerin annelerinin öğrenim durumuna göre akademik benlik saygısı düzeyleri ile ders başarıları arasındaki ilişkinin en yüksek gerçekleştiği grup annelerinin öğrenim durumu üniversite olan öğrenciler olmuştur. Öğrencilerin baba öğrenim durumuna göre akademik benlik saygısı düzeyleri ile ders başarıları arasındaki ilişkinin en yüksek gerçekleştiği grup babalarının öğrenim durumu ilkokul olan öğrenciler olmuştur. Öğrencilerin ailelerin aylık toplam geliri yükseldikçe akademik benlik saygısı ve ders başarılarının yükseldiği görülmüştür. Öğrencilerin ailelerin aylık toplam gelirlerine göre akademik benlik saygısı düzeyleri ile ders başarıları arasındaki ilişkinin en yüksek gerçekleştiği grup ailelerin aylık toplam geliri 2000 YTL ve üstü olan öğrenciler olmuştur. Öğrencilerin akademik benlik saygısı düzeyleri ve ders başarılarının öğretmen değiştirme sayıları azaldıkça yükseldiği görülmüştür. Öğrencilerin öğretmen değiştirme durumlarına göre akademik benlik saygısı düzeyleri ile ders başarıları arasındaki ilişkinin en yüksek gerçekleştiği grup 2 kez öğretmen değiştiren öğrenciler olmuştur. Öğrencilerin okul değiştirme durumlarına göre akademik benlik saygısı düzeyleri arasında anlamlı bir farklılık bulunamamış, ancak ders başarıları arasında anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Öğrencilerin okul değiştirme durumlarına göre akademik benlik saygısı düzeyleri ile ders başarıları arasındaki ilişkinin en yüksek gerçekleştiği grup 1 kez okul değiştiren öğrenciler olmuştur. Öğrencilerin sınıf öğretmenlerinin kendilerini olan sevgisine ilişkin olumlu düşünceleri arttıkça, akademik benlik saygısı ve ders başarılarının yükseldiği görülmüştür. Öğrencilerin sınıf öğretmenlerinin kendilerini olan sevgisini algılama durumlarına göre akademik benlik saygısı düzeyleri ile ders başarıları arasındaki ilişkinin en yüksek gerçekleştiği grup, sınıf öğretmeni tarafından çok sevildiğini düşünen öğrenciler olmuştur. Ayrıca öğrencilerin Türkçe, Matematik, Fen ve Teknoloji ve Sosyal Bilgiler derslerindeki başarıları yükseldikçe, akademik benlik saygısı düzeylerinin de yükseldiği görülmüştür. This research was conducted to examine the relationship between the fifth graders' academic self-esteem levels related to the Turkish, Mathematics, Science and Social Scince courses and their achievement in the Turkish, Mathematics, Science, and Social Science courses. This is a survey–type study conducted in the line with the aims, within limitations outlined in the text, and mainly aims to describe the current situation. To collect data from the sample in this study, The Self-esteem Inventory was used by the researcher, which was developed by Coopersmith and translated into Turkish by Pişkin (2003). The data were analyzed through the statistics program SPSS 11.0 and the statistical techniques arithmetic mean, standart deviation, t-test (for the variable gender and disrict), mean, standart deviation, analysis of variance (for the variables type of school, parents' education, family's income, changing school, changing teacher, students' perceptions about taecher's affection for themselves and grade point avarages) were used to analyze the data. To find out the source of difference among groups, Scheffe test was used. Bivariate analysis was used to determine the relationship between academic self-esteem and grade point avarages in Turkish, Mathematics, Science, and Social Science courses. The research has discerned that academic self-esteem levels and grade point avarages of the groups vary significantly in terms of gender, in favour of males. The relationship between academic self-esteem and grade point avarages was found Females higher than males. Academic self-esteem levels and grade point avarages of the groups vary significantly in terms of district, in favour of Torbalı. The relationship between academic self-esteem and grade point avarages was found for the students in Torbalı higher than the students in Bayındır. The academic self-esteem and grade point avarages of the students in half-day attendance school are significantly higher than those of others. The academic self-esteem and grade point avarages of the students in half-day school are significantly higher than those of others are.The relationship between academic self-esteem and grade point avarages was found for the students in half-day attendance school, higher than those of others. The academic self-esteem and grade point avarages of the students whose mother's have graduated degrees are significantly higher than those of others are. The relationship between academic self-esteem and grade point avarages was found for the students whose mother's have graduated university, higher than those of others. The relationship between academic self-esteem and grade point avarages was found for the students whose father's have graduated primary school, higher than those of others have. The academic self-esteem and grade point avarages of the students whose parents have high family income are significantly higher than those of others. The relationship between academic self-esteem and grade point avarages was found for the students whose parents have 2000 YTL and upper income, higher than those of others. It was found that, academic self-esteem levels of the groups do not vary significantly in terms of changing school, but grade point avarages of the students who has never or one time changed their school vary significantly higher than those of others. In the situation that, when the number of changing teacher was increased, the students' academic self-esteem levels and grade point averages were decreased. The relationship between academic self-esteem and grade point avarages was found for the students, who have changed teacher one time, higher than those of others. In the situation that, when the students' perceptions about their teacher's affection for themselves were increased, the students' academic self-esteem levels and grade point averages were increased also. The relationship between academic self-esteem and grade point avarages was found for the students, who have positive perceptions about their teacher's affection, higher than those of others. Lastly, the students' academic self-esteem who have higher grade point averages are significantly higher than those of others in Turkish, Mathematics, Science and Social Scince courses.