Abstract:
Bu çalışmada hikaye okuma kampanyasının okuduğunu anlama başarısı ve tutum puanları üzerindeki etkisi araştırılmıştır. Araştırma, 2007- 2008 eğitim- öğretim yılı I. döneminde İzmir ili Buca İlçesi Dirayet Süren İlköğretim Okulu 3. sınıfları üzerinde uygulanmıştır. Örneklemdeki 69 öğrencinin 36'sı deney, 33'ü kontrol grubu öğrencileridir. Deney ve kontrol grubu, doğal sınıf koşullarının korunmasını sağlamak amacıyla ayrı şubeler olarak seçilmiştir. Araştırmada "öntest- sontest kontrol gruplu deney deseni" kullanılmıştır. Araştırmada veriler; Erginer (1998) tarafından geliştirilen "Okuduğunu Anlama Başarı Testi" ile Demirel (2004: 165) tarafından geliştirilen "Türkçe Dersine İlişkin Tutum Ölçeği" ile toplanmıştır. Deney öncesi, ön başarı ve tutum testi uygulanmış, kampanyada kullanılmak üzere hikayeler seçilmiştir. Bu hikayeler 8 haftalık deney sürecinde deney grubu öğrencileri tarafından günde en az bir hikaye hedefiyle okunmuş, deney süreci sonunda son başarı ve tutum ölçekleri uygulanmıştır. Elde edilen veriler, deney ve kontrol grubu öğrencilerinin başarı ve tutum puanları arasında anlamlı fark olup olmadığını saptamak amacıyla, SPSS 16.0 paket programında "t testi" ile analiz edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda kampanyanın; 1. Okuduğunu anlama başarısında deney grubu lehine anlamlı fark oluşturduğu, 2. Tutum puanlarını ise anlamlı fark oluşturacak kadar etkilemediği, 3. Cinsiyetin başarı ve tutumda etkili olmadığı, 4. Okuma alışkanlığını geliştirdiği, tespit edilmiştir. Araştırmanın sonunda, elde edilen bulgulardan yola çıkılarak okullarda kitap okuma alışkanlığı geliştirmeye yönelik yarışmalar düzenlenmesi, ev ve sınıf kitaplığı oluşturmanın teşvik edilmesi, kütüphane gezileri yapılması, milli düzeyde kitap okuma alışkanlığı geliştirici projeler üretilmesi gibi öneriler dile getirilmiştir. Anahtar Kelimeler: Türkçe Öğretimi, Hikaye, Hikaye Okuma, Okuma, Okuduğunu Anlama, Türkçe Dersine Yönelik Tutum In this study, the effects of campaign of reading stories on performance of comprehending what has been read and attitudes towards Turkish Lesson is investigated. This research has been performed in the first term of 2007-2008 Education Year on the students of 3rd year of İzmir Buca Dirayet Süren Primary School. Among 69 students 36 were selectedas experimental group and 33 as control group. Different classes have been selected in order to provide natural classroom environment. In this study, pre-test and post-test control group based experiment has design been used. Data has been gathered by means of "Test of Reading What Has Been Read" by Erginer (1998) and " Scales of Attitude Towards Turkish Lesson" by Demirel(2004: 165). Before experiment, pre-test of achievement and attitude have been applied, stories have been selected for the campaign. During eight-week-experiment, these stories have been read by the students of control group with the idea of reading daily one story, after experiment past tests were applied. All data has been analyzed with t- test on the program of SPSS 16.0 to observe if there is a differenece between of control and experimental group students. As a result of analyses based on the campaign of reading stories; 1. A positive effect on the achievement of students of experimental group 2. There was no meaningful differences due to attitudes towards Turkish Lesson 3. Gender is not effective on achievement and attitudes towards Turkish Leeson 4. There was Improvements on study habits Taking the results into consideration, some suggestions have been given such as at schools campaign between students in order to improve their reading habits, forming home and classroom libraries, excursion to libraries should be provided and project should be made to increase reading habits all over the country. Key Words: Teaching Turkish, Stories, Reading Stories, Comprehending What Has Been Read and Attitude Towards Turkish Lesson