Abstract:
Bu araştırma; Türkiye'de Eğitim Fakültelerinde Resim- İş Anabilim Dallarında okutulan sanat tarihi dersinin, öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesini konu almıştır. Araştırmada, ölçek-survey yöntemi uygulanmıştır. Araştırma genellikle ölçeğe dayanan veriler üzerinde yürütülmüş olup, bunun yanında literatür bilgileri de kullanılmıştır. İlk bölümde problem cümlesi ve sınırlar belirlenmiş, araştırma hakkında bilgi verilmiştir. İkinci bölümde ilgili yayın ve araştırmalar kapsamında, sanat eğitimi, sanat tarihi eğitiminin gelişim süreci, müze eğitimi, Resim-İş Öğretmenliği bölümlerindeki sanat tarihi ders saatleri gibi konular hakkında bilgiler verilmiştir. Üçüncü bölümde, ölçekten elde edilecek verilerin değerlendirilmesinde kullanılan yöntemlere yer verilmiştir. Dördüncü bölümde ise Eğitim Fakültelerinde Resim- İş Anabilim Dallarında okutulan sanat tarihi dersinin öğrenci görüşlerine dayalı olarak incelenmesi konulu nitel araştırma uygulamasının sonuçları betimsel ve içerik analizi yöntemiyle değerlendirilmiştir. Sonuç olarak günümüzde Eğitim Fakültelerinin Resim- İş Anabilim Dallarında okutulan sanat tarihi dersi, öğrenci görüşleri ile ortaya çıkan sonuçlar ile değerlendirilmiştir. Yapılan araştırmalar göstermiştir ki, sanat tarihi dersleri, öğrencinin aktif olduğu bir yöntemle işlenmemekte ve izlenen müfredat programı günlük yaşama dahil edilmemektedir. This research reveals the assessment of the history of art lessons being treated in the departments of fine art located in the Turkish Education Faculties, by means of the current students' view. During the study, the survey review has been made. The study generally depends on the survey results and also the literature information. In the first part, subject sentence of the survey and its practice area has been determined and the information regarding the research has been given. In the second part, the education of the History of Art, its evolution process, museum education, the hours of the History of Art lessons treated in the Departments of Drawing-Handwork Teaching / Fine Art Education have been studied in the light of the relative publications and studies. In the third part, the study of the reviews which have been applied in the research in order to obtain the data and the analyses of the surveys has been made. In the fourth part, the results of the qualitative research with regards to the assessment of the history of art lessons being treated in the Departments of Fine Art located in the Turkish Education Faculties, which depends on the current students' view, has been studied in the light of the identification and content analyze reviews. Consequently, the History of Art Lesson being educated in the Departments of Fine Art located in the Education Faculties has been reviewed in the light of the current students' views and the results of the research. With respect to this research, it can be considered that the history of art lessons in Turkey are not treated with a method in which the students are active and that the program followed is not related to everyday life.