Abstract:
Türkçe derslerinde öğrencilerin, okuduğunu anlama ve yazma becerilerinin ilköğretimden başlayarak aşamalı olarak geliştirilmesi, öğrenmenin etkililiğinin arttırılmasının bir ihtiyacı olarak görülmektedir. Bu nedenle okuduğunu anlama ve yazma becerilerinin kazandırılmasında öğrenciyi merkeze alan yeni yaklaşımlara gereksinim duyulmaktadır. Anlama ve yorumlamayı geliştirmeyi amaçlayan Türkçe dersi, birçok bilgi ve ilkeyi içeren beceri ve ifade dersidir. Bilgiler öğrenciler için bir kazanım durumuna getirilmezse, tüm yaşamları boyunca iletişim kurmada, duygu ve düşüncelerini ifade etmede sorunlarla karşılaşırlar. Bu sebeple, öğrencilere anlama ve anlatım becerileri kazandırmada, onların ana dilleri olan Türkçeye karşı tutumları da oldukça önemli bir yere sahiptir. Çoklu zeka yöntemi ile Türkçe derslerinde okuma, yazma, konuşma, dinleme ve görsel okuma gibi beş temel becerinin kazandırılması ve öğrencilerin Türkçe dersine yönelik tutumlarında anlamlı farklılık bulunmuştur. Öğretimin nasıl gerçekleştirildiği, bireysel farklılıkların dikkate alındığı çoklu zeka yöntemi ile öğrencilerin Türkçe dersine karşı olumlu tutumlara sahip olduğu ve özgüvenlerinin arttığı gözlenmiştir Öğrencilerin birbirleriyle işbirliği becerileri ve liderlik yönleri artmıştır. Sunuş yoluyla öğretimde sadece (öğretmene ve verilen bilgiye) bağımlı oldukları gözlemlenirken çoklu zeka yöntemi ile farklı yorumlar yapabilme becerilerini geliştirmişlerdir. Çoklu zeka yöntemi Türkçe dersi uygulamalarında öğrencilerin ezbercilikten kurtulmalarını sağlamıştır. Bu araştırmanın amacı, ilköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin çoklu zeka yöntemi ile sunuş yolu öğretimini karşılaştırarak başarılarına etkisini belirlemektir. Araştırma 2006–2007 öğretim yılı bahar döneminde Şanlıurfa iline bağlı Siverek ilçesinde bulunan bir ilköğretim okulunun 8A-8E sınıfı öğrencileri ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya toplam 44 öğrenci katılmıştır. Araştırma verileri öğrenci kompozisyonları, test sonuçları olmak üzere farklı veri toplama araçlarıyla toplanmıştır. Araştırma verileri betimsel analiz yoluyla çözümlenmiş, daha sonra araştırma soruları temel alınarak bilgiler tanımlanmış ve yorumlanmıştır. İlköğretim 8.sınıf öğrencileri, Türkçe dersi konuşma sürecinde çoklu zeka yöntemi ile dil becerileri daha gelişmiş, öğrencilerin daha çok kelime kullandıkları anlaşılmıştır. İlköğretim 8.sınıf öğrencilerinin Türkçe dersi yazma sürecinde öğrencilerin ilgilerini çeken konularda daha istekli ve yaratıcı yazılar yazdıkları görülmüş ilköğretim 8.sınıf öğrencilerinin Türkçe dersi okuma sürecinde vurgu ve tonlamalara dikkat ettikleri ve metni anlayarak okudukları görülmüştür. İlköğretim 8.sınıf öğrencilerinin Türkçe dersi dinleme sürecinde dinlemeyi öğrendikleri ve not almaya yönelik dinleme süreci kazandıkları görülmüştür. Öğrencilerin okuma, yazma, yaşantı ve durumları onların sözcük kullanımını etkilemektedir. Okul dışı zamanlarını dil becerileri açısından daha zengin geçiren öğrencilerin, birbirleriyle iletişimlerini etkilediği diğer öğrencilere göre daha çok aktif oldukları sonucuna ulaşılmıştır. 21.yüzyıl çağdaş eğitim ortamında davranışsalcı kuram, yerini yapısalcı kurama bırakırken çoklu zeka merkezli araştırmalara hazırlamış olduğum bu tezimin kaynaklık yapmasını umuyorum. In Turkish language lessons,capability of students understanding and reading should be gradually improved from the beginning of Primary School and this stiation is seen as a necessity increasing the effect of learning,therefore we need the student- centered education which developes the understanding and writing capability of students. Turkish language lessons,aiming the development of understanding and making comments,is a kind of skill and expression lessons which contains alot of knowledge and principles.İf knowledge don't bring profit for students,they encounter with problems of communication and expressing their emotion and thoughts,therefore their attitudes towards Türkish language lesson is important for them to get the ability of understanding and expression. Regarding,Multi- Intelligence Method, we use four main skill;reading ,writing,speaking and listening.This method that considers individual differences provided the students both positive attitudes towards Turkish language lessons and also self-confidence, That also improved the student's cooparation, ağabeylity and leadership sides. In contrast to Presetation Method which makes students possive,ın this Multi-Intelligence Method it was observed that they can make different comments about a subject,This method also provided to escape the rote learning.The purpose of research is to provide for 8th class students to compare Presentation Method and Multi-Intelligence Method In this research ,it has been used etamination of documents and Constructed Observing Technipves ameng the gualitative research methods This research took place in 2007-2008 education year,in spring term,with the students of 8A-8E class of primary school in Siverek ,Şanlıurfa.Fourty four students took part in this research. The datum of research was collected as students compositions,test results amang different collecting data tools.The data was etamined as descriptive analysis way,then findings were described and commented by considering the research results In 8th class ,with Multi-Intelligence Method,students used more words than usual and their language capability has developed in the process of speaking in Turkish language lesson.In addition,in the writing process of the lesson,it was observed that students wrote down more willingly and creative texts at the subjects taking of their concerns. In the Reading Process it was observed that they pay attention to the stress and toning and they could read the texts by understanding.It was also observed in listening process,that they learnt listening,having process of listening in order to take notes.Life and Education of students affects the students using of different words .It is a fact that their life out of the school makes them more cultivative about language skills and it affects their communicating in society more than school life it was observed that these students are more active than others. I hope; this thesis writen by me will be a reference for multiple intelligence centric researches in the era of 21st century's contemprorary education, in which the behavioral theory leaves its position to the structural theory. Development of Turkish Language In Turkish language lessons,capability of students understanding and reading should be gradually improved from the beginning of Primary School and this stiation is seen as a necessity increasing the effect of learning,therefore we need the student- centered education which developes the understanding and writing capability of students. Turkish language lessons,aiming the development of understanding and making comments,is a kind of skill and expression lessons which contains alot of knowledge and principles.İf knowledge don't bring profit for students,they encounter with problems of communication and expressing their emotion and thoughts,therefore their attitudes towards Türkish language lesson is important for them to get the ability of understanding and expression. Regarding,Multi- Intelligence Method, we use four main skill;reading ,writing,speaking and listening.This method that considers individual differences provided the students both positive attitudes towards Turkish language lessons and also self-confidence, That also improved the student's cooparation, ağabeylity and leadership sides. In contrast to Presetation Method which makes students possive,ın this Multi-Intelligence Method it was observed that they can make different comments about a subject,This method also provided to escape the rote learning.The purpose of research is to provide for 8th class students to compare Presentation Method and Multi-Intelligence Method In this research ,it has been used etamination of documents and Constructed Observing Technipves ameng the gualitative research methods This research took place in 2007-2008 education year,in spring term,with the students of 8A-8E class of primary school in Siverek ,Şanlıurfa.Fourty four students took part in this research. The datum of research was collected as students compositions,test results amang different collecting data tools.The data was etamined as descriptive analysis way,then findings were described and commented by considering the research results In 8th class ,with Multi-Intelligence Method,students used more words than usual and their language capability has developed in the process of speaking in Turkish language lesson.In addition,in the writing process of the lesson,it was observed that students wrote down more willingly and creative texts at the subjects taking of their concerns. In the Reading Process it was observed that they pay attention to the stress and toning and they could read the texts by understanding.It was also observed in listening process,that they learnt listening,having process of listening in order to take notes.Life and Education of students affects the students using of different words .It is a fact that their life out of the school makes them more cultivative about language skills and it affects their communicating in society more than school life it was observed that these students are more active than others. I hope; this thesis writen by me will be a reference for multiple intelligence centric researches in the era of 21st century's contemprorary education, in which the behavioral theory leaves its position to the structural theory.