Abstract:
Bu araştırmanın amacı ilköğretimde çalışan öğretmenlerin bilgisayara yönelik tutumlarını, bilgisayar kaygı düzeylerini, bilgisayar kullanım amaçlarını ve öğretimde bilgisayar kullanımı ile ilgili görüşlerini ortaya koymak, bunların belirlenen bağımsız değişkenlere göre değişip değişmediğini belirlemek ve aralarında korelasyon olup olmadığını incelemektir. Araştırmaya İzmir İli Kemalpaşa İlçesindeki ilköğretim okullarında görev yapan 307 öğretmen katılmıştır. Araştırmada Preece tarafından geliştirilen Arıkan (2002) tarafından Türkçe'ye çevrilen "Bilgisayar Kaygı Ölçeği" (Crombah Alpha=0.86), Çağıltay ve diğerleri (2001) tarafından geliştirilen "Öğretimde Bilgisayar Kullanımı İle İlgili Görüşler Ölçeği" (Crombah Alpha=0.92), araştırmacı tarafından geliştirilen "Bilgisayar Tutum Ölçeği" (Crombah Alpha=0.91), ve "Bilgisayar Kullanım Amaçları Ölçeği" (Crombah Alpha=0.92) kullanılmıştır. Elde edilen verileri çözümleme sırasında aritmetik ortalama, standart sapma, ikili değişkenler için t-testi ve çoklu değişkenler için varyans analizi kullanılmıştır. Gruplar arası farkın kaynağını belirlemede Scheffe. Scheffe'nin sonuç vermediği durumlarda LSD testi kullanılmıştır. Öğretmenlerin bilgisayar kaygıları varolmakla beraber çok yüksek düzeyde değildir (X = 2.23). Öğretmenler bilgisayara yönelik genellikle olumlu tutumlara sahiptir (X = 3.69). Öğretmenler bilgisayarı en çok bilgi aramak, derste kullanacağı materyalleri hazırlamak ve haberleri takip etmek için kullanmaktadır. İnternet bankacılığı ve internet üzerinden alışveriş yapmak öğretmenlerin bilgisayarı en az kullandıkları amaçlar arasındadır. Öğretmenler öğretimde bilgisayar kullanımı hakkında genelde olumlu düşüncelere sahiptirler (X = 3.28). Öğretmenlerin bilgisayar kaygıları, bilgisayara yönelik tutumları, bilgisayar kullanım amaçları ve öğretimde bilgisayar kullanımı ile ilgili görüşleri arasında anlamlı korelasyon vardır (p Anahtar kelimeler: İlköğretimde çalışan öğretmenler, bilgisayar kaygısı, bilgisayara yönelik tutum, bilgisayar kullanım amaçları, öğretimde bilgisayar kullanımı. The purpose of tis study is to identify primary school teachers' "computer anxiety", "attitude towards computer", "purpose of computer usage", "ideas about using computer for instruction" and identify whether these are changing according to demographic properties or not. This study also tries to identify if there is correlation between demographic properties and "computer anxiety", "attitude towards computer", "purpose of computer usage" and "ideas about using computer for instruction". This research includes 307 teachers who are working in Kemelpaşa in İzmir. The "computer anxiety scale" (Crombah Alpha=0.86), developed by Preece and translated to Turkish by Arıkan (2002), "ideas about using computer for instruction scale" (Crombah Alpha=0.92), developed by Çağıltay and others (2001), "attitudes towards computer scale" (Crombah Alpha=0.91), and "purposes of computer usage scale" (Crombah Alpha=0.92) developed by researcher were used at this study. The statistical techniques arithmetic mean, standard deviation, t-test (for double variables), analysis of variance (for multi variables) were used while analyzing the date. To find out the source of difference among groups, Scheffe, in the event of the Scheffe didn't show the source of the difference, LSD test was used. Teachers have computer anxiety but not at high level (X = 2.23). Teachers generally have positive attitudes towards the computer (X = 3.69).. Online research, preparing materials used in the class, and reading news are the most common purpose of computer usage. Online banking and online shopping are the less common purposes of computer usage. Teachers generally have positive opinions about using computer for instruction (X = 3.28).. There are correlations between "teachers' computer anxiety", "attitudes towards computer", "purposes of computer usege" and "ideas about using computer for instruction". Keywords: Primary school teachers, computer anxiety, attitudes towards computer, purposes of computer usage, using computer for instruction.