Abstract:
Bu araştırmada, ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin öğrenilmiş çaresizlik düzeyleri ile akademik başarıları arasındaki ilişkinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışma 2006–2007 Eğitim-Öğretim yılında İzmir İli, Konak İlçesinde öğrenim gören 8.sınıf öğrencileri üzerinde yapılmıştır. Araştırma Konak ilçesinde bulunan, random olarak belirlenen 8 ilköğretim okulundaki 364 öğrenci üzerinde yürütülmüştür. Araştırmada veri toplama aracı olarak "Depresif Yükleme Biçimi Ölçeği" "Kişisel Bilgi Formu" "Akademik Benlik Kavramı Ölçeği" kullanılmıştır. İstatistiksel analizler kullanılarak elde edilen bulgular şu şekilde özetlenebilir: 1- İlköğretim 2. kademe öğrencilerinin akademik benlik algıları ve akademik başarıları, öğrenilmiş çaresizlik değişkenine ait varyansı % 10,3 oranında açıklamaktadır. Bu sonuca göre "Öğrenilmiş Çaresizlik" olgusunun % 10,3'lük kısmının "Akademik Benlik" ve "Akademik Başarı" ile ilişkili olduğunu söyleyebiliriz. 2- Araştırmaya katılan öğrencilerin akademik başarıları ile öğrenilmiş çaresizlik düzeyleri arasında negatif bir ilişkinin olduğu görülmüştür. Sonuç olarak ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin akademik başarıları yükseldikçe öğrenilmiş çaresizlik düzeylerinin düştüğü; akademik başarıları düştükçe öğrenilmiş çaresizlik düzeylerinin yükseldiği görülmektedir. In this research, determining the relation between academic success and the level of the learned helplessness of the 6th-8th grades of primary school students is aimed. The study is carried out on the 8th grade students who study in Konak, the district in İzmir in 2006–2007 education year. The research is carried out on 364 students from eight primary school which are choosen at random in Konak. In the research, Depressive Attributional Style Questionnaire are used as a means of collectig data. Findings that we have by using statistical analysis can be summed up like this: 1- Academic self perceptions and academic success of the 6th-8th grades of primary school students make clear the variation related to the learned helplessness variable at the rate of %10,3. According to this result we can say that %10,3 percent of "Learned Helplessness" fact is related with "Academic Self" and "Academic Success" 2- It ıs seen that the relation between the level of learned helplessness and the academic success of the students who participated to the research is negative. As a resault it is seen that when the academic success of the 6th-8th grades of primary school students is risen, the level of the learned helplessness is decreased. On the other hand when their academic success is decreased, their level of learned helplessness is risen.