Abstract:
Bu araştırmada, hikaye okumanın ilköğretim 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama başarıları ve yaratıcılıkları üzerindeki etkileri araştırılmıştır. Araştırma, Eskişehir ili, Mihalgazi İlköğretim Okulu'nda 4. ve 5. sınıf öğrencileriyle gerçekleştirilmiştir. Araştırma, deney grubunda 30, kontrol grubunda 20 olmak üzere toplam 50 öğrenciyle çalışılmıştır. Araştırma 2006- 2007 öğretim yılında, 5 Mart- 11 Mayıs tarihleri arasında gerçekleştirilmiştir. Araştırmada öntest sontest kontrol gruplu deney deseni uygulanmıştır. Deney grubuna iki aylık hikaye okuma kapsamında 60 adet hikaye okutulmuştur. Araştırmada, veri toplama aracı olarak, temelde Torrance'in geliştirdiği "Torrance Yaratıcı Düşünce Testi Sözel A Formu" ve araştırmacı tarafından hazırlanan "Okuduğunu Anlama Testi" kullanılmıştır. Elde edilen verilerin çözümlenmesinde SPSS 11,5 paket programı kullanılarak, verilerinin analizinde Aritmetik Ortalama, Standart Sapma ve t testi uygulanmış ve anlamlılık düzeyi tek yönlü en az 0.05 olarak aranmıştır. Araştırmanın başlıca bulguları aşağıda verilmiştir: 1. Hikaye okuma uygulaması yapılan deney grubu ile hiçbir müdahale yapılmayan kontrol grubundaki öğrencilerin okuduğunu anlama başarıları arasında deney grubu lehine anlamlı fark bulunmuştur. 2. Hikaye okuma uygulaması yapılan deney grubu ile hiçbir müdahale yapılmayan kontrol grubundaki öğrencilerin yaratıcılık düzeyleri (akıcılık, esneklik, özgünlük) arasında deney grubu lehine anlamlı fark bulunmuştur. 3. Hikaye okuma uygulaması yapılan deney grubu öğrencilerinin cinsiyetleri ile okuduğunu anlama başarıları arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. 4. Hikaye okuma uygulaması yapılan deney grubu öğrencilerinin cinsiyetleri ile yaratıcılığın akıcılık ve özgünlük boyutunda anlamlı farklılık yoktur. Ancak yaratıcılığın esneklik boyutunda kızların lehine anlamlı farklılık bulunmuştur. 5. Hikaye okuma uygulaması yapılan deney grubu öğrencilerinin yaşları ile okuduğunu anlama başarıları arasında anlamlı farklılık bulunmuştur. 6. Hikaye okuma uygulaması yapılan deney grubu öğrencilerinin yaşları ile yaratıcılığın akıcılık boyutunda anlamlı farklılık bulunmamıştır. Ancak yaratıcılığın esneklik ve özgünlük boyutunda 5. sınıfların lehine anlamlı farklılık bulunmuştur. 7. Hikaye okuma kampanyası, hem deney grubu öğrencilerinde hem de kontrol grubu öğrencilerinde okuma alışkanlığını arttırmıştır. In this research, the effects of story reading on primary fourth and fifth students reading comprehension success and creativity were examined. This research was applied with 30 students of the experimental group and 20 students of the control group (total 50 students) of the fourth and fifth students between March 5 and May 11 during the 2006-2007 academic year in the Mihalgazi Primary School, in Eskişehir. In this research experimental design was applied. Experimental group read with in story reading compaign 60 stories during two monts. The instruments used in this research were Torrance Creative Thinking Test (Oral Form A) and Reading Comprehension Success Test which was prepared by researcher. The aritmetic mean, standart deviation and t- test were applied on data by using SPSS 11,5 in analyzing the data which were collected using directional 0.05 level of significance. The main results of the research are given in the following: 1. There was a meainingful difference in the students' success in reading comprehension between the experimental and the control group. 2. There was a meainingful difference in the levels of creativity (fluency, flexibility, originality) between the experimental group and the control group. 3. There wasn't a meainingful difference between the experimental group's students' sex with the success on reading comprehension. 4. There wasn't a meainingful difference between the experimental group's students' sex with fluency and originality dimension of creativity but there was a meainingful difference in favour of fhe girls about flexibility dimension of creativity. 5. There was a meainingful defference between the experimental group's students' age with the success on reading comprehension. 6. There wasn't a meainingful difference between the experimental group's students' age with fluency dimension of creativity but there was a meainingful difference in favour of fhe girls about flexibility and originality dimension of creativity. 7. The compaign of reading a story raises the habit of readig on both the students of the experimental group and the students of the control group.