Abstract:
Bu araştırmada, ortaöğretim öğrencilerinde stres yaratan yönetici davranışları ve öğrencilerin başaçıkma davranışları incelenmiştir. Araştırmanın örneklemini, 2007-2008 eğitim-öğretim yılında İzmir il merkezindeki 3 liseden 369 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada, Demir(2002) tarafından hazırlanan "İlköğretim Öğrencilerinde Stres Yaratan Yönetici Davranışları ve Öğrencilerin Başaçıkma Davranışları" ölçeği, ortaöğretim öğrencileri için düzenlenerek kullanılmıştır. Ön uygulama sonucunda, geçerlik ve güvenirliği değerlendirilerek ölçek son halini almıştır. Verilerin analizi SPSS 11,0 for Windows programında yapılmıştır. Verilerin analizinde; "Güvenirlik" testi, "t" testi, varyans analizi ve "Scheffe" testi kullanılmıştır. Araştırmada, 4 alt problem yanıtlanmaya çalışılmıştır. Bulgular değerlendirilerek yorum, sonuç ve öneriler hazırlanmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular şunlardır: 1. Ortaöğretim öğrencilerinin, yönetici davranışlarından kaynaklanan stres düzeyleri "Çok" olarak bulunmuştur. 2. Ortaöğretim öğrencilerinin yönetici davranışlarından kaynaklanan stres düzeyleri onların; cinsiyetine, annelerinin öğrenim durumuna, kardeş sayılarına ve ailelerinin aylık gelirine göre anlamlı bir fark olduğu bulunmuştur. 3. Ortaöğretim öğrencilerinin yönetici davranışlarından kaynaklanan stres düzeyleri onların; sınıflarına, babalarının mesleğine, annelerinin çalışıp-çalışmamasına ve babalarının öğrenim durumuna göre anlamlı bir fark olmadığı bulunmuştur. 4. Ortaöğretim öğrencilerinin, yönetici davranışlarından kaynaklanan stresle başaçıkma davranışlarını, "Çok seyrek" veya "Ara sıra" gösterdikleri bulunmuştur. 5. Ortaöğretim öğrencilerinin yönetici davranışlarından kaynaklanan stresle başaçıkma davranışlarının sıklığı onların; sınıflarına göre anlamlı bir fark gösterdiği saptanmıştır. 6. Ortaöğretim öğrencilerinin yönetici davranışlarından kaynaklanan stresle başaçıkma davranışlarının sıklığı onların; cinsiyetlerine, babalarının mesleğine, annelerinin çalışıp-çalışmamasına, babalarının ve annelerinin öğrenim durumuna, kardeş sayılarına ve ailelerinin aylık gelirine göre anlamlı bir fark göstermediği saptanmıştır. In this research, the behaviours of the administrators which make students stressed and students' behaviours to cope with these stress in high schools was determined. The sampling in scope of mentioned research is consisting of 369 students at 3 high schools in İzmir province during the academic year of 2007-2008. "The Scale For The Behaviours Of The Administrators Which Make Students Stressed And Students' Behaviours To Cope With These Stress In Primary Schools" which made by Demir (2002), rearrangemented for high schools in this research. After the first application scale, according to the conclusions of validity, reliability analysises, the last application scale was prepared by valuation findings. The analysis of the data have been made in SPSS 11,0 for Windows program. In the analysis of the data, reliability analysis, "t" test, variance analysis and Scheffe have been used. In this research 4 sub-problems were tried to be solved. After the valuation findings, commentaries, conclusions and suggestions prepared. The findings of the research are as follows: 1. The stress level of high school students which is sourced from the behaviours of the administrators was found in high level. 2. It has been found that there is a meaningful difference in the stress level of high school students sourced from the behaviousr of the administrators, according to gender, education of mother, the number of brothers and sisters and the monthly income of the family. 3. It has been found that there is not a meaningful difference in the stress level of high school students sourced from the behaviours of the administrators according to classes, occupations of father, the mother's job and education of father. 4. It has been found that high school students shows some behaviours to cope with the stress that was sourced from the behaviours of the administrators, rarely or occasionaly. 5. It has been found that in the frequency of students' behaviours to cope with the stress sourced from the behaviours of the administrators has a meaningful difference according to their classes. 6. It has been found that in the frequency of students' behaviours to cope with the stress sourced from the behaviovs of the administrators has not a meaningful difference according to gender, father's occupation, the mother's job, parents' education, the number of brothers and sisters, and the monthly income of the family.